داروی سوتالول را بهتر بشناسید.

سوتالول جهت درمان ضربان غیرعادی قلب استفاده می شود. سوتالول در دسته ای دارویی به نام ضدآریتمی ها قرار دارد و با تاثیر بر عضله قلب، ضربان قلب را بهبود می بخشد.

نام های تجاری سوتالول عبارتند از: بتاپیش، بتاپیش AF و سورین

چگونه سوتالول باید مصرف شود؟

سوتالول به صورت قرص جهت مصرف خوراکی وجود دارد. معمولا نوع بتاپیش آن دوبار در روز و نوع بتاپیش AF آن یک یا دو بار در روز مصرف می شود.

قرص سوتالول 40

این دارو باید همواره، چه قبل و چه بعد از غذا، مصرف شود. دستورالعمل های داده شده بر روی برچسب دارویی باید به دقت بررسی شده و در صورت ندانستن هر قسمت از پزشک یا داروساز سوال شود. این دارو باید دقیقا به گونه ای که توصیه شده مصرف شود.

سوتالول نباید بیشتر، کمتر یا بیش از دفعاتی که پزشک تجویز کرده مصرف شود. این دارو وضعیت بیمار را کنترل می کند اما قادر به درمان آن نیست. حتی در صورتی که بیمار احساس تندرستی می نماید، باید به مصرف سوتالول ادامه دهد. بیمار نباید بدون مشورت پزشک، مصرف سوتالول را قطع کند. در صورتی که مصرف سوتالول به طور ناگهانی قطع شود می تواند سبب درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود.

چه دستورالعمل های خاصی در ارتباط با رژیم غذایی باید رعایت شوند؟

قبل از مصرف جایگزین های نمک که حاوی پتاسیم هستند، باید با پزشک مشورت شود. در صورتی که پزشک یک رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم را تجویز کند باید به دقت از این رژیم پیروی شود.

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص سوتالول چه باید کرد؟

فرد باید به محض یادآوری، قرص سوتالول را مصرف کند. با این حال، در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی قرص فرا رسیده باشد، لازم به مصرف وعده فراموش شده نیست و باید دارو بر طبق همان روال قبلی مصرف شود. نباید جهت جبران وعده فراموش شده، در وعده بعد دو قرص مصرف شود.

سوتالول می تواند عوارضی جانبی ایجاد کند. در صورتی که هر کدام از علائم زیر در فرد شدید بوده یا رفع نمی شوند، او باید پزشک خود را مطلع سازد:

عوارض سوتالول

  • گیجی
  • احساس سبکی در سر
  • خستگی مفرط
  • سردرد
  •  یبوست
  • اسهال
  • شکم درد
  •  درد عضلانی

در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را داشته باشد باید فورا با پزشک خود تماس گیرد:

  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • ورم پا یا قسمت پایینی آن
  • درد قفسه سینه

شرایط نگهداری قرص سوتالول چیست؟

✅ این دارو باید در ظرفی که از ابتدا در آن قرار داشته نگه داری شود. همچنین درب آن باید محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان قرار داده شود. این دارو باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرمای زیاد (جایی مانند حمام) نگه داری شود.

نگهداری دارو

✅ از آنجایی که کودکان به راحتی می تواند بسیاری از ظروف محتوی دارو (مانند ظروف یادآور مصرف قرص، قطرات چشمی، پماد ها، برچسب ها و داروهای استنشاقی) را باز کنند و بسیاری از این دارو ها برای آنها مضر می باشد، تمام دارو ها باید به دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شوند.

✅ جهت محافظت از کودکان در برابر مسموم شدن، همواره ظروف ایمن دارویی را قفل کرده و فورا دارو را در مکانی امن، در ارتفاعی بالا و به دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

مصرف سوتالول در بارداری

سوتالول یکی از داروهای ضد اریتمی برای درمان بی نظمی های دهلیزی و بطنی است اطلاعات موجود در مورد مصرف این دارو در بارداری کامل نیست ولی در صورت مصرف دارو در هر زمان از بارداری نیازی به ختم بارداری نیست و با توجه به اینکه دارو از جفت عبور میکند به منظور درمان اریتمی های قلب جنین هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این دارو در زمان نزدیک به زایمان می تواند موجب کاهش ضربان قلب، قند خون و فشار خون نوزاد شود.

هشدار جدی در رابطه با داروی سوتالول

سوتالول می تواند سبب غیرعادی شدن ضربان قلب شود. در سه روز اول مصرف، فرد باید در یک مرکز درمانی جهت پایش و مراقبت از قلب بستری شود. در صورتی که فرد در حال حاضر به بیماری کلیوی ابتلا داشته یا سابقه ابتلا به آن را دارد باید پزشک را از این موضوع مطلع سازد.

بتاپیس و بتاپیس AF جهت انواع متفاوتی از ضربان غیرعادی قلب مورد استفاده قرار می گیرند و نباید به جای یکدیگر مصرف شوند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 406 مشاهده پرسش
    دچار آریتمی هستم تعداد پی وی سی یک در میان هست. تجویز نصف سوتالول هشتاد دیشب و امردز صبح مصرف کردم. دچار تنگ نفس شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه تعداد پی وی سی ها بیش از ۲۰ درصد کل ضربانات قلب باشد ابلیشن رو توصیه می کنم

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام ۴۵سالمه سابقه فشارخون دارم ازبچگی گاها یک ضربان رد میکرد حالت خالی شدن قلب ۹ماه پیش بدنبال تب وهمزمانی فوت پدرم afشدم بعد بهترشدم مجددا عیدafشدم الان دکتر سوتالول نوشته واز اردیبهشت مصرف میکنم فعلا حمله نداشتم ولی بعلت شب کاری یا خواب کم حس میکنم ردکردن نبض گاها وجود داره با دکترارش هاشمی صحبت کردم گفت اسپرین بخور مشکلی نداره .سوالم اینجاست سوتالول صبح وعصر یک دوم میخورم ولی احساس میکنم ضربانم ۴۸تا هم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت طبیعی بودن اکو مصرف سوتالول یا متوهگزال کافی است و نیاز به درمان دیگری در این مرحله ندارید

  • تصویر کاربر هانا چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید ببخشید دکتر سه ماه پیش،پدرم به دلیل بسته شدن رگ فنر گذاشتن وبعد از دوهفته به دلیل اینکه ضربان قلبشون پایین بود پیس گذاشتن بعداز یکماه پیس ازکارافتاده وبانراجعه به بیمارستان شهید رجایی دوباره پیس گذاشتن درضمن هم ریه و قلبش آب داشت و اونو خالی کردن الان پدرم بيحاله وخسته و بی اشتهاس داروهای مصرفی هم پلاويکس مداسين اتورستاتين آ آس آ و لوزارتان وفوروزمايد وبه خاطر اینکه کم خواب قرص خواب براش تجویز،کرد الان شما چه پیشنهادی برای اینکار دارین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما به احتمال زیاد ایشان متعاقب یک سکته قلبی وسیع دچار نارسایی قلبی شده اند و بخشی از علائمی که فرمودید علائم نارسایی قلبی ایشان هست و توصیه می کنم که درمان دارویی رو همونطور که تجویزشده ادامه بدید و تصویر گزارش آخرین اکو ایشان را برای من بفرستید

  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت. مادرم 58ساله هستش فشارخون،چربی و دیابت نداره. 72کیلو هستش با قد 150س. سن 35سالگی یائسه شدن . از چهار سال پیش متوجه شدیم روماتیسم قلبی دارن. اخیرا بخاطر گرفتن روزه دچار تنگی دریچه شدن و در سی سی یو بستری شدن. در حال حاضر پزشکشون داروهای متورال،زالربان،آسپرین و قرص لوزارتان و چربی خون دادن. از چند روز گذشته دچار تنگی نفس و ورم پا و بدن و توده در هردو سینه هاشون شدن که با دست قابل لمسه. پزشک یه قرص تجویز کردن واسه ورمشون که گفتن حجم ادرار رو زیاد میکنه. خداروشکر ورم بهتر شده ولی توده ها مونده. الان نگرانیم بخاطر این توده های سفت هستش و اینکه داروی جدید رو گفتن احتمال ابتلا به دیابت رو زیاد میکنه. نظرتون رو میشه داشته باشم؟ ضمنا لکه بینی و ترشح وازن هم گاهی دارن.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت باقی ماندن توده در سینه پس از رفع ورمها نیاز به انجام ماموگرافی است

  • تصویر کاربر مريم چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقاي دكتريزدان خواه ، من ١٧ سال كه بيماري نادري به اسم فوق دارم كه در سالهاي اوليه مفاصل بدنم درگير بود و در حال حاضر موجب ورم عروق قلب و ريه شد، با تپشهاي بالاي قلب كه دستگاه هلتر نشان داد و درد زياد قفسه سينه ، ارديبهشت ماه آنژيو كردم و همين را نشان داد ،دكتر آترواستاتين ٢٠ و سوتاكيم ٨٠ بهم داد از قبل هم براي كم كاري تيروئيد لوتيروكسين سديم و رزوواستاتين ٢٠ و متفورمين ٥٠٠ ميخوردم . مدت يكسال بود كه خونريزي پريودي نداشتم بعد از مصرف داروي سوتاكيم و رزواستاتين ، از من ترشحات شفاف همراه رگه هاي خون دفع ميشود !
    مصرف هر دو قرض سوتاكيم و آترواستاتين رو قطع كردم ، ديشب دوباره سوتاكيم شروع كردم ولي متاسفانه دوباره ترشحات همراه خون و پاي چپم در ناحيه زانو دچار درد و ورم شديدي شده ، چه كنم ؟
    آيا عوارض داروست يا مشكل ديگري هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نام بیماری رو نفرمودید و فقط به نادر بودن اون اشاره کرده اید آیا منظور شما بیماری تاکایاسو است یا بیماری دیگری؟ سن خودتون رو هم بفرمائید

  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۳۸ ساله هستم
    در دست چپ کامل گاهی درد دارم و تا روی قلب احساس میشه در زمان خواب هیچ دردی ندارم
    تا کنون دردهای عصبی زیادی را تجربه کردم
    اگر جواب بدهید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه میکنم که در صورت وجود فاکتورهای خطر برای بیماریهای قلب و عروق مثل مصرف دخانیات یا چربی خون بالا و دیابت و فشارخون بالا و سابقه خانوادگی بیماریهای قلبی توسط یک پزشک متخصص قلب و عروق ویزیت شوید.

  • تصویر کاربر رئوف یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    پسری 25 ساله هستم. از دوران دبیرستان متوجه این شدم که در اثر دویدن ها در هنگام ورزش بسیار بیشتر از سایر دوستانم خسته میشوم و همچنین بسیار تجمع آب در دهان دارم. تقریبا از سن 23 سالگی دچار تنگی نفس شدم به این صورت که انگار عمل دم رو نمیتونم تا ته بگیرم، البته گاهی اوقات خوبم و گاهی اوقات هم مقداری اذیت کنندست که البته زیاد جدی نگرفتمش و الان نسبتا عادت کردم. اما آقای دکتر اخیرا که در حمل و نقل اثاثیه خانه مشغول بودم به شدت احساس ضعف می کردم که انگار دویدم و واقعا نفسم می گرفت و انگار عضلاتم به اصطلاح کم می آوردن و به لرزشی استرس گونه می افتادند که حتی تا یک ربع پس از اتمام کار هم، همچنان قلبم تند تند میزد.
    به نظر شما مشکل می تونه از چی باشه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا یک عکس سینه و اکو بگیرید.

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب خدمت استاد. آقای دکتر ضربان قلبم بلاست و قرص سوتاکیم 80 مصرف میکنم قرص سوتاکیم در شهر ما گیر نمیاد و الان دارم قرص سوتالول۸۰ مصرف میکنم میخواستم بپرسم مشکلی نداره خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      هر دو داروی نامبرده یکی هستند از دو شرکت با دو برند متفاوت

  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید من دختر بیست ساله هستم اقای دکتر من بیست روزه سردرد .بی حسی وگزگز ورگم متورم وباد کرده بود درد میکرد ب متخصص داخلی چندبار مراجعه کردم نتیجه نگرفتم حالا تواین ی هفته قلبم هم دردگرفته . درد قلبم میزنه ب شونه هام گردنم نفس ک میکشم قلبم درد میکنه خیلی نگرانم میترسم مشکل قلبی داشته باشم تا الان ب دکتر قلب وعروق مراجعه نکردم ب نظرتون مشکل ازقلبم میتونه باشه توخانوادمون مشکل قلبی هم نداریم ب قلب وعروق مراجعه کنم ؟اگ راهنماییم کنین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر از مسکن های خوراکی استفاده کنید و یک عکس سینه با کیفیت مناسب بگیرید

  • تصویر کاربر پروین سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکتریزدان خواه.درمورد داروهای روماتیسمی نیزوپردو ناپروکسن و استیوفوس ۷۰الندرونیت سدیم وداروهای فشارخون لوزامیکس وقلبی زالربان ایا نگرانی تداخل دارویی هست یاخیر.درمورد داروهای چربی خون اترواستاتین وایمنی نفروییت درمجموع مصرف این ها باهم همه برای یک بیمار جای ترسی هست.واقعن ممنونیم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بین مصرف پردنیزولون و والسارتان تداخل هست لطفا در مورد ضرورت مصرف پردنیزولون با پزشک محترم معالج خودتون مشورت بفرمائید

درحال دریافت اطلاعات