داروی سوتالول را بهتر بشناسید.

سوتالول جهت درمان ضربان غیرعادی قلب استفاده می شود. سوتالول در دسته ای دارویی به نام ضدآریتمی ها قرار دارد و با تاثیر بر عضله قلب، ضربان قلب را بهبود می بخشد.

نام های تجاری سوتالول عبارتند از: بتاپیش، بتاپیش AF و سورین

چگونه سوتالول باید مصرف شود؟

سوتالول به صورت قرص جهت مصرف خوراکی وجود دارد. معمولا نوع بتاپیش آن دوبار در روز و نوع بتاپیش AF آن یک یا دو بار در روز مصرف می شود.

قرص سوتالول 40

این دارو باید همواره، چه قبل و چه بعد از غذا، مصرف شود. دستورالعمل های داده شده بر روی برچسب دارویی باید به دقت بررسی شده و در صورت ندانستن هر قسمت از پزشک یا داروساز سوال شود. این دارو باید دقیقا به گونه ای که توصیه شده مصرف شود.

سوتالول نباید بیشتر، کمتر یا بیش از دفعاتی که پزشک تجویز کرده مصرف شود. این دارو وضعیت بیمار را کنترل می کند اما قادر به درمان آن نیست. حتی در صورتی که بیمار احساس تندرستی می نماید، باید به مصرف سوتالول ادامه دهد. بیمار نباید بدون مشورت پزشک، مصرف سوتالول را قطع کند. در صورتی که مصرف سوتالول به طور ناگهانی قطع شود می تواند سبب درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود.

چه دستورالعمل های خاصی در ارتباط با رژیم غذایی باید رعایت شوند؟

قبل از مصرف جایگزین های نمک که حاوی پتاسیم هستند، باید با پزشک مشورت شود. در صورتی که پزشک یک رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم را تجویز کند باید به دقت از این رژیم پیروی شود.

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص سوتالول چه باید کرد؟

فرد باید به محض یادآوری، قرص سوتالول را مصرف کند. با این حال، در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی قرص فرا رسیده باشد، لازم به مصرف وعده فراموش شده نیست و باید دارو بر طبق همان روال قبلی مصرف شود. نباید جهت جبران وعده فراموش شده، در وعده بعد دو قرص مصرف شود.

سوتالول می تواند عوارضی جانبی ایجاد کند. در صورتی که هر کدام از علائم زیر در فرد شدید بوده یا رفع نمی شوند، او باید پزشک خود را مطلع سازد:

عوارض سوتالول

  • گیجی
  • احساس سبکی در سر
  • خستگی مفرط
  • سردرد
  •  یبوست
  • اسهال
  • شکم درد
  •  درد عضلانی

در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را داشته باشد باید فورا با پزشک خود تماس گیرد:

  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • ورم پا یا قسمت پایینی آن
  • درد قفسه سینه

شرایط نگهداری قرص سوتالول چیست؟

✅ این دارو باید در ظرفی که از ابتدا در آن قرار داشته نگه داری شود. همچنین درب آن باید محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان قرار داده شود. این دارو باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرمای زیاد (جایی مانند حمام) نگه داری شود.

نگهداری دارو

✅ از آنجایی که کودکان به راحتی می تواند بسیاری از ظروف محتوی دارو (مانند ظروف یادآور مصرف قرص، قطرات چشمی، پماد ها، برچسب ها و داروهای استنشاقی) را باز کنند و بسیاری از این دارو ها برای آنها مضر می باشد، تمام دارو ها باید به دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شوند.

✅ جهت محافظت از کودکان در برابر مسموم شدن، همواره ظروف ایمن دارویی را قفل کرده و فورا دارو را در مکانی امن، در ارتفاعی بالا و به دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

مصرف سوتالول در بارداری

سوتالول یکی از داروهای ضد اریتمی برای درمان بی نظمی های دهلیزی و بطنی است اطلاعات موجود در مورد مصرف این دارو در بارداری کامل نیست ولی در صورت مصرف دارو در هر زمان از بارداری نیازی به ختم بارداری نیست و با توجه به اینکه دارو از جفت عبور میکند به منظور درمان اریتمی های قلب جنین هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این دارو در زمان نزدیک به زایمان می تواند موجب کاهش ضربان قلب، قند خون و فشار خون نوزاد شود.

هشدار جدی در رابطه با داروی سوتالول

سوتالول می تواند سبب غیرعادی شدن ضربان قلب شود. در سه روز اول مصرف، فرد باید در یک مرکز درمانی جهت پایش و مراقبت از قلب بستری شود. در صورتی که فرد در حال حاضر به بیماری کلیوی ابتلا داشته یا سابقه ابتلا به آن را دارد باید پزشک را از این موضوع مطلع سازد.

بتاپیس و بتاپیس AF جهت انواع متفاوتی از ضربان غیرعادی قلب مورد استفاده قرار می گیرند و نباید به جای یکدیگر مصرف شوند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر خسته نباشید.اقای دکتر من مادرم ۵۸ سال سن دارد چند وقت پیش بعد از احساس درد در ناحیه دست و قلب به دکتر مراجعه کرده و با تشخیص پزشک باید عمل فنر قلب انجام دهد.حالا آقای دکتر گفتم ببینم با عمل فنر قلب اتفاقی برای مادرم نمیافتد،حالا اگر اتفاقی بیافتد شما روش جایگزین دیگری دارید؟با تشکر فراوان از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بیمار شما ابتدا باید آنژیوگرافی شود و بر اساس نتیجه در مورد برنامه درمانی آتی مبنی بر آنژیوپلاستی و تعبیه فنر و یا جراحی قلب باز و یا ادامه درمان دارویی تصمیم‌گیری شود.
      آنژیوگرافی روشی تشخیصی است که در آن به کمک یک کاتتر و ماده حاجب وضعیت گرفتگی عروق و محل گرفتگی آن مشخص می شود.
      آنژیوپلاستی روشی درمانی است که در آن به تشخیص پزشک و میزان گرفتگی در عملی مشابه از بالن یا استنت برای بازکردن عروق استفاده می شود.
      در سایت به طور کامل در مورد این دو عمل، مراقبت های بعد از آن و خطرات و مزایای آن توضیح داده ام.

  • تصویر کاربر سیدمجتبی شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر. دخترمن ۴۰ روزه هست. برای سرماخوردگی به دکتر مراجعه کردیم که دکتر گفت قلبش صدای اضافه دارد و باید اکو شود. اکو کردیم که براتون میفرستم و دکتر گفت بین دو دهلیزasd2L حفره۸میلیمتری ثانویه هست که نگران کننده نیست و باید مراقبت شود تا نوزاد رشد کند و رفع کند.۲ تادارو داد و گفت که مواظب باشیم که سرمانخورد.
    خیلی نگران شدم و دراینترنت جستجو میکردم که این صفحه رو دیدم و تصمیم گرفتم که از شما سوال کنم که خدایی ناکرده مشکلی بوجود میاد یا اصلا نیاز هست داروی قلبی مصرف کنه؟شربت دانوکسین و قرص انالاپریل
    ممنون میشم پاسخ بدید. عکس اکو و نوار قلب و نسخه رو براتون درصورت نیاز میفرستم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      همانطور که قبلاً اشاره شد نیاز به درمان دارویی نیست ولی اندازه نقص دیواره بین دهلیزی نسبتاً بزرگ است و احتمالاً نیاز به بسته شدن دارد توصیه می کنم که به بیمارستان شهید رجایی جناب آقای دکتر مرتضاییان مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر نادرمهاجری یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر بنده دوسال پیش باسکته قلبی به بیمارستان منتقل شدم وانژیو گرافی ودوتاازرگهای اصلی استنت گذاشته شده الان حدود6 ماهه تنگی نفس دارم گاهی به سختی نعس میکشم اسپرومتری انجام دادم دکترقلبم هم جدیداا اکوکرده میگن مشگلی نداری منوراهنمایی فرمئیدچکارکنم تنگی نفس کلافه ام کرده. متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک اسکن هسته ای همراه با تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ..بنده ۳ ماه پیش یدفعه تپش قلب گرفتم .رفتم نوار قلب گرفتم ای اف بود .با خوردن قرص متورال ۵۰ و لوزارتان ۲۵ و اسپرین بازم گاه گوداری ای اف شدم .که دکتر واسم اسکن هسته ایی نوشت انجام دادم .تنگی خفیق عروق قلبی بود.که قرص هامو عوض کرد .الان سوتالول ۸۰ نصف صبح نصب شب با اسپرین با اتورواستاتین ۴۰ میخورم ..دیگه ای اف نشدم فقط ریتم قلبم اومد پایین به ۴۰ میرسه ..تنگی نفس حین خواب و فعالیت دارم و تیر کشیدن قلب ...اکو و تست ورزشم هم اوکی بود ..به نظرتون من چیکار کنم خسته شدم .هر دکتری رفتم یه نظری داد.یکی گفت انژیو کن یکی گفت رگ قلبتو بسوزون ..میشه شما نظرتونو بگید ..۳۵ سال سنمه ورزش هم میکنم اهل دود و مشروبات الکلیم نیستم ..
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که آزمایش های تیروئید را انجام بدید و لطفاً نتیجه گزارش اسکن را هم بفرستید
      پایین آمدن ضربان قلب به علت مصرف سوتالول هست که این میزان پایین آمدن ضربان قلب قابل قبول نیست و داروی شما باید با داروی مناسب دیگری مثل کانکور جایگزین شود

  • تصویر کاربر نبی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    پس از عرض ادب و استعلام حالات شریف بعرض میرسانم
    اینجانب در ۵ سال پیش در ۴۷ سالگی بعلت گرفتگی کرونر اصلی در دورگ اصلی قلبم استنت نصب کرده و خواستم بدانم چنانچه وزنه ی سنگین ،حمل و یا ورزش سنگین انجام دهم باچه خطراتی مواجه خواهم شد.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که تست ورزش شما طبیعی باشد انجام ورزش های فوق و یا بلند کردن جسم سنگین بلامانع هست ولی به طور کلی برای ورزش کردن ورزش های هوازی را توصیه می کنم

  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام
    مادر بنده دارای نارسایی قلبی با ef ده تا پانزده درصد هستن
    بدلیل عفونت کردن امکان گذاشتن باطری نیست
    دوسال پیش اقدام کردن
    یکماهه پیش دچار اریتمی و شوک شدن
    متوجه شدیم پتاسبم بالا رفته و کراتنین پتاسیم برگشت به محدوده طبیعی کراتنین ۱.۶ هستش الان
    گیاه خواری میکنن الان و دیابت تحت کنترل انسولین
    اپلرنون ۵۰ رو نصف کردن چون باعث تجمع پتاسیم میشد
    کنکور ۵ مصرف میکنن و فوروزماید ایا نیازی هست کنکور هم نصف بشه؟
    فشارشون هم بین ده تا یازدهه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه تعداد ضربان قلب بیش از ۶۰ در دقیقه باشد نیازی به این کار نیست

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    باسلام ارادت

    50 سال دارم مدتیه تپش قلب دارم وانگار قلبم را فشار میدن وبعدش ته قلبم خالی میشه به پزشک مراجعه کردم بعداز دوره های آزمایش و نوار قلب واکو واسکن وتست ورزش به این نتیجه رسیدیم که یکی از رگهام گرفته وباید آنژیو بشم به نظر شما سی تی آنژو بشم بهتر نیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر در صورتی که در اسکن هسته ای نشانه ای از گرفتگی عروق وجود داشته باشد ترجیحاً آنژیوگرافی را انجام دهید

  • تصویر کاربر مهدی۱۲۳۴۵۶۷۸۹ یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام دکتر یزدان خواه من تنگ نفس و تپش قلب زیاد دارم اول به یه دکتر رفتم نوار قلب گرفت گفت تپش قلب داری برو پیش متخصص رفتم متخصص اکو گرفت گفت هیچی نداری فقط از استرسه قلبم ۵۵درصد بود گفت خیلی خوبه بعد چن تا قرص و شربت و آمپول بهم داد چون بهش گفتم تونسیل استون هم دارم داروهایی که خریدم قرص پرانول ۱۰ بعد زیمیکسر ۵۰۰ و امپرازول ۲۰ و تئوکال جی ۱۲۰ سی سی و قرص جوشان استیل سیستئین ۶۰۰ و آمپول هیدروکورتیزون بود الان دوروزه مصرف میکنم نسبتا بهتر شدم ولی باز مشکل تنگ نفس دارم من ۱۲ سالم بود بینیم تو یه ورزش شکست بعد نرفتم دکتر ۱لان بینیم هم قوز داره هم انحراف تیغه به سمت راستم داره یعنی تنگ نفسم از اونع؟همچنین کف دست و پام عرق میکنه و تو کف دستم لکه های خونی کمرنگ هم گاها بعد استرس تشکیل میشه اینم بگم ناخن هام چماقی شکل هم هست دکتر آخری به اونم شک کرد گفت احتمالا قلبت ضعیفه بعد اکو چون جواب خوب بود گفت نیازی نیست چیزی بنویسم البته اینم بگم من از بچگی ناخن هام اینطوریه دکتر الان چیکار کنم بنظرت یعنی به زودی میمیرم احتمالش نیست زنده بمونم از عمل باز هم وحشت دارم توروخدا جون هرکی دوس داری کمکم کن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نگران نباشید و با یکی از همکاران محترم بیماری های ریوی مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر الهه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام.مادرمن 56سالشه دکتر متخصص برای ایشون سوراخ asd تشخیص دادن وگفتن چون سوراخ لبه نداره باید حتما جراحی بشه .نظرشما چیه ؟عملش خطرناک نیست ؟اکو مری رو براتون ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب متاسفانه فقط گزارش اکوی معمولی را فرستاد و نتیجه گزارش اکوی مری که اندازه لبه های سیاستی را در آن تعیین می‌کنند نفرستاد لطفاً نتیجه گزارش اکوی مری را بفرستید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام EFقلب من در حدود۴۰ درصداست من ورزش های بدن سازی ودو انجام میدم ومشکلی ندارم البته داروی فشار خون مصزف می کنمآیا راهی برای بالابردن پمپاز قلب هست چه دارویی بهترین هست وآیا بالا رفتن از پله ودو برای من ضرر داره ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دارویی برای افزایش میزان کسر جهشی وجود ندارد و باید از داروهای نظیر کاپتوپریل یا لوزارتان و کارودیلول استفاده بفرمایید تا وضعیت کسر جهشی در همین میزان باقی بماند و از کاهش بیشترآن جلوگیری شود
      انجام فعالیت های فوق الذکر بلامانع هست

درحال دریافت اطلاعات