ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جعفر پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشیدضربان قلب من 56 است درسن 33سالگی ایاقلب من مشکل دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نگران نباشید
  • تصویر کاربر T چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام من در حالت استراحت ضربان قلبم 95 است مشکل و بیماری خاصی هم ندارم علت چیه ؟ آیا نیاز هست به دکتر قلب مراجعه کنم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که کم خونی و یا پر کاری تیروئید ندارید از متورال ۵۰ میلی گرم روزانه دو بار استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۳ سالمه ناراحتی اعصاب دارم قرص پراپرانول ۲۰ مصرف میکنم الان چه روزی هست که ضربانم ۵۰ تا ۴۰ رسیده حالت ضعف و بی حالی دارم به خاطر قرص هسته ایا ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله لطفاً مصرف پروپرانولول را قطع کنید
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 473 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .خانم 35ساله ای هستم که به بیماری کرونا مبتلا شدم از روز اول سرگیجه و سر دارد داشتم مراجعه کردم که فشارم بالا بود 14بود الان 15روز هست که از این موضوع میگذره و دوباره سردرد و سرگیجه دارم فشارم و مرتب اندازه میگیرم دوباره بالا و پایین میشه .. حتی موقع گرفتن نبض ..نبضم 130تا در دقیقه س ..با سر درد و سرگیجه ..به نظر شما چکاری و انجام بدم ..تا کی ادامه دار هست ..سابقه هم نداشتم و با قرص زیر زبانی و پایین میاد ..پدر و مادر هم کسی سابقه فشار نداشته ..ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نوسانات فشارخون و ضربان قلب بعلت ابتلاء به کرونا است و تا یکی دو ماه ادامه خواهد داشت فعلا از متورال استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر آنلی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام ضربان حین خواب 43 و در کل نرمال ولی در حین ورزش شدید فراتر از حداکثر سنی هست حدود 10 الی 15 تا بیشتر از حداکثر ضربان به نسبت سن هست مشکل خاصی وجود داره بده؟ یا خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر مشکلی وجود ندارد
  • تصویر کاربر سیدمسعود پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام دکترعزیز بنده موسوی هستم که بعدازفرستادن نتیجه کتبی سی تی آنژیو قلب برایتان شما فرمودید به مدت سه ماه ازداروی آ.اس.آ80و رزورکسین 20استفاده کنید ،بنده هم هرروزاستفاده کردم‌ .ولی دکترعزیز الان برام یکسری مشکلات بوجود آمده اولا که استرس واضطرابم بیشترشده بعدکلیه هام درد گرفته وخیلی زود برای دفع ادراربایدبرم ازطرفی درطول روز وآخرشب تپش قلب وانگارنفسم کامل نمی یاد وبعضی وقتها باید به زور نفس بکشم وریتم قلبم کمی به هم ریخته شده ،از
    طرفی دست چپم که درد می کرد الان بهترشده ولی نمی دانم بااین وجودباید چه کار کنم ،که جزعوارض این داروها است یا اینکه باید داروها عوض شوند.
    خواهشمندم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت تجویز آسپرین و روزاواستاتین داروها همیشگی هستند و نه موقتی (مثلاً سه ماهه). علایم ادراری ممکن است بعلت عفونت یا سایر مشکلات کلیوی نظیر سنگ کلیه باشند و ارتباطی با داروها ندارند. احتمالاً دچار اظطراب نیز هستید و توصیه می‌کنم که در صورت شدید بودن اظطراب و طپش قلب ضمن مشورت با یکی از همکاران محترم روانپزشک از پروپرانولول ۱۰ میلی گرم روزانه دو بار استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم ۶۱سال دارن و چند سالی هست ک قرص معتادون استفاده میکنن روزی ۴عدد معتادون ۴۰ مصرفشون هست و الان چند سالی هست ک حالشون بد میشه هر چند وقت یک بار مثلاً سالی دوبار ادرارشون کنترل ندارها و هوای پرتی میگیرن فشارخون میاد پایین و بی‌حالی ها شدید میگیرن ک طب سنتی مییگن مال کم و زیاد کردن قرصهاس ولی اینسری فکر می‌کردیم کرونا دارن ک سی تی گرفتن گفتن ریها ش آب آورده و قلبشم بزرگ شده نظر شما چیه آقای دکتر خیلی نگران هستیم خیلی هم ضعیف شدن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد مسایل پیچیده داخلی دارند و نیاز به بستری و بررسی های لازم بویژه از نظر موارد ریوی و کلیوی و کبدی دارند
  • تصویر کاربر فرزاد دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    ضربان قلب من ۵۵ است آیا مشکلی هست که ضربان قلبم کمه باتشکر از لطف شما
    روز پزشک بر شما و تمامی کادر درمان مبارک باد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب و تشکر از اظهار محبت شما خیر جای نگرانی نیست بویژه در صورتی که از داروهای پایین آورنده ضربان قلب نظیر پروپرانولول، متورال، بیزوپرولول، دیلتیازم و یا وراپامیل استفاده می کنید
  • تصویر کاربر پناهی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 550 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر .مادرم ۴۶ سالش هست .۵ روز بستری بود برای کرونا .۳۰ درصد ریه اش درگیر هست .این ۵ روز داروی رمدسیویر تزریق میکردن براش امروز مرخصش شد .امشب اکسیژن خونش رو گرفتیم ۹۲ هست .ولی ضربان قلبش بین ۳۶تا ۳۸ هست....بیماری فشار خون داره و قرص لوزارتان مصرف میکنه .بیماری دیابت داره و انسولین نوروپید مصرف میکنه.. سابقه پایین بودن ضربان قلب نداشته اصلا......حالا مشکل از مصرف داروی رمدسیویر هست یا کرونا ؟ دستور چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پایین آوردن ضربان قلب یکی از عوارض داروی رمدسیویر است که برطرف خواهد شد نگران نباشید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر. من با مصرف ۶ماه قرص بیزوپرولول۲/۵ضربان قلبم از ۱۰۵ به ۸۰تا ۸۵ رسیده و پرولاپس خفیف میترال دارم و ۳۸ساله هستم میخواستم بدونم لازم هست قرص روقطع کنم یا تا آخر عمر مصرف قرص رو ادامه بدهم ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که ضربان قلب کنترل شده است میتوانید دارو را بتدریج کم کرده و در عرض دو هفته قطع کنید
درحال دریافت اطلاعات