آیا تنگی دریچه میترال خطرناک است ؟ [ + درمان ]

در این مقاله به بررسی علائم، علل، روش تشخیص و درمان تنگی دریچه میترال می پردازیم.

دریچه میترال قلب چیست؟

دریچه میترال در سمت چپ قلب بین دو حفره ی دهلیز و بطن چپ قرار دارد. دهلیز حفره  بالایی و بطن حفره پایینی است. خون از دهلیز چپ از طریق دریچه میترال به بطن چپ و سپس به آئورت پمپ می شود.

دریچه میترال سالم اجازه می دهد تا خون عبور کند، اما مانع از بازگشت آن می شود. تنگی دریچه میترال زمانی رخ می دهد که دریچه میترال تنگ شده باشد. این بدان معنی است که خون کافی نمی تواند از طریق آن جریان یابد.

تنگی دریچه میترال می تواند منجر به مسائل مختلفی از قبیل خستگی، تنفس دشوار، لخته شدن خون و نارسایی قلبی شود.

زخم ناشی از تب روماتیسمی علت اصلی تنگ شدن دریچه میترال است. گرچه تب روماتیسمی در بعضی از کشورها رایج است، اما خوشبختانه به دلیل تشخیص زودهنگام و درمان عفونت های استرپتوکوکی، نادر است.

علل تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال معمولا به علت تب روماتیسمی ایجاد می شود که یک بیماری در دوران کودکی است. تب روماتیسمی ناشی از پاسخ ایمنی بدن به عفونت باکتری استرپتوکوک است که یک عارضه جدی از گلودرد استرپتوکوکی و یا تب زرد است.

مفاصل و قلب ارگان هایی هستند که بیشتر تحت تاثیر تب های روماتیسمی حاد قرار می گیرند. مفاصل ممکن است بسیار ملتهب شوند و می توانند منجر به ناتوانی موقتی و گاهی اوقات مزمن شوند. در طی تب روماتیسمی حاد، ممکن است قسمت های مختلف قلب دچار التهاب شوند و در نهایت منجر به شرایط زیر شود:

اندوکاردیت

این اختلال بر روی پوشش قلب تاثیر می گذارد (به نام اندوکارد).

میوکاردیت

این بیماری عضله قلب (به نام میوکارد) را تحت تاثیر قرار می دهد.

پریکاردیت

این بیماری بر روی غشای اطراف قلب تاثیر می گذارد (به نام پریکارد).

هنگامی که دریچه میترال یا هر دریچه قلب درگیر می شود، منجر به یک بیماری قلبی مزمن می شود که به نام بیماری روماتیسمی قلبی شناخته می شود. علائم و نشانه های بالینی این بیماری ممکن است تا ۵ الی ۱۰ سال پس از دوره تب روماتیسمی رخ ندهد.

عوامل خطر این وضعیت نامشخص هستند. با این حال برآورد شده است که زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

نقص مادرزادی قلب ممکن است سبب ایجاد تنگی دریچه میترال در کودک شود. طبق گزارشات، نوزادان متولد شده با این بیماری معمولا به جراحی نیاز دارند.

در موارد نادر، ممکن است کلسیم ایجاد و منجر به تنگ شدن دریچه میترال شود. سایر علل نادر تنگی دریچه میترال عبارتند از:

  • تومورها
  • لخته های خون
  • رادیوتراپی ها

علائم تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال معمولا منجر به تنگی نفس، به خصوص در هنگام ورزش یا دراز کشیدن می شود.

سایر علائم معمول عبارتند از:

  • سرفه، با یا بدون خون
  • درد قفسه سینه
  • خستگی
  • تورم در مچ پا یا پا
  • عفونت های تنفسی
  • گونه های صورتی یا ارغوانی
  •  تپش قلب

در موارد نادر، ممکن است در قفسه سینه احساس ناراحتی کنید. ممکن است احساس تنگی یا سوزش در قفسه سینه داشته باشید، یا ممکن است دردى را احساس کنید که از قفسه سینه به نواحی دیگر منتشر می شود.

در بعضی موارد، تنگی دریچه میترال ممکن است باعث نشانه یا علامتی نشود، یا علائم ممکن است فقط در طی ورزش ظاهر شوند. ممکن است علائم زمانی که بدن شما تحت فشار است مانند عفونت یا حاملگی ظاهر شوند. علاوه بر نشانه های رایج، کودکان مبتلا به تنگی دریچه میترال ممکن است رشد کندتری نیز داشته باشند.

تشخیص تنگی دریچه میترال

آزمایش های متعددی وجود دارد که پزشک ممکن است برای تشخیص تنگی دریچه میترال از آن ها استفاده کند.

معاینه فیزیکی

پزشک  با استتوسکوپ ( گوشی پزشکی ) به قلب شما گوش می دهد. در افراد مبتلا به این بیماری، اغلب صداهای غیرعادی در قلب شنیده می شود . مور مور قلب، آریتمی و وجود مایع در ریه ها شاخص های تنگی دریچه میترال هستند.

آزمایشات تصویربرداری

پزشک ممکن است از انواع آزمایش های تصویربرداری برای تایید تشخیص استفاده کند و همچنین علت اصلی مشکل را بیابد.

این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشند، برای آشنایی با هر یک از آزمایش ها روی اسم آن کلیک کنید.

اکوکاردیوگرافی

این آزمایش با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر زنده از ساختار و عملکرد قلب ایجاد می کند. این آزمایش از نظر تشخیصی برای تنگی دریچه میترال بسیار رایج و معمول است.

بیشتر بخوانید : اکوکاردیوگرافی

عکس قفسه سینه با اشعه ایکس

این تست تصویربرداری با استفاده از میزان کمی اشعه، تصاویری از قلب و ریه ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید : سی تی آنژیوگرافی

❇ اکوکاردیوگرام از طریق مری

در این آزمایش تصویربرداری، پزشک یک دستگاه کوچک را وارد مری شما می کند که امواج فراصوت تولید می کند. این روش تصاویر دقیق تری از اکوکاردیوگرام را ایجاد می کند، زیرا مری درست در سمت راست قلب قرار دارد.

کاتتریزاسیون قلبی

در این روش، پزشک یک لوله بلند و نازک را از طریق بازو، ران یا گردن وارد بدن می کند و آن را به قلب می فرستد. پزشک می تواند از این لوله برای انجام انواع آزمایشات استفاده کند، از جمله گرفتن تصویر از عروق خونی قلب. این روش بیشتر تهاجمی و خطرناک است، اما دقیق ترین روش می باشد.

بیشتر بخوانید : کاتتریزاسیون قلبی

تست های بی نظمی ریتم قلب

تست هایی که می توانند بر روی ریتم قلب نظارت کنند، الکتروکاردیوگرام و هولتر می باشند.  الکتروکاردیوگرام یا ای کی جی، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند . هولتر روشی است که فعالیت الکتریکی قلب با استفاده از یک دستگاه مانیتورینگ قابل حمل ثبت می شود. شما معمولا به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تحت نظارت قرار می گیرید.

✳ تست استرس

پزشک ممکن است از شما بخواهد فعالیت هوازی متوسط انجام دهید و سپس در هنگام تمرین بر روی فعالیت قلب نظارت کند.

دریچه میترال

درمان تنگی دریچه میترال

درمان تنگی دریچه میترال می تواند بسته به علائم و شدت بیماری متفاوت باشد. اگر شما هیچ علامتی نداشته باشید و فقط تنگی دریچه میترال خفیف داشته باشید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

داروها

اگر تنگی دریچه میترال باعث ایجاد علائم شود، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند. اگرچه داروها مشکل دریچه میترال را حل نمی کنند، اما می توانند به بهبود علائم شما کمک کنند. انواع داروهایی که ممکن است پزشک شما تجویز کند عبارتند از:

  • دارو های ضد انعقاد، یا رقیق کننده های خون، برای کاهش خطر لخته شدن خون
  • دیورتیک ها برای کاهش تولید مایع از طریق افزایش تولید ادرار
  • دارو های ضد آریتمی برای درمان آریتمی های قلبی
  • مسدود کننده های بتا یا بتا بلوکر ها برای کاهش ضربان قلب

والولوپلاستی

اگر  بیمار علاوه بر دارو به درمان نیاز داشته باشد، پزشک ممکن است انجام والووپلاستی بالونی میترال را انتخاب کند. در صورتیکه دریچه میترال شما به اندازه ای آسیب دیده نیست که نیاز به جراحی قلب داشته باشید، این روش یک گزینه محسوب می شود.

در طی این روش، پزشک یک کاتتر با یک بالون متصل به آن را از طریق ورید به قلب شما می فرستد. هنگامی که در دریچه میترال قرار می گیرد، پزشک بالون را باد می کند تا دریچه را باز کند. در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد که بیش از یک بار این روش را انجام دهید.

 

عمل جراحی

در برخی موارد ممکن است جراحی ضروری باشد. پزشک ممکن است دریچه میترال را با جراحی ترمیم کند تا عملکرد خود را به درستی انجام دهد. اگر این کار ممکن نیست، پزشک ممکن است دریچه میترال را تعویض کند.

 دریچه جایگزین ممکن است بیولوژیکی باشد، به این معنی که از گاو، خوک و یا انسان گرفته شده باشد. یا ممکن است مکانیکی باشد، به این معنی که دریچه یک یک دستگاه ساخته شده توسط انسان است.

عوارض ناشی از تنگی دریچه میترال

اگر تنگی دریچه میترال درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی شود. شایعترین عارضه ی آن آریتمی است. فیبریلاسیون دهلیزی، که در آن حفره های بالایی قلب به ارتعاش در می آیند، یکی از عوارض آن است. اندوکاردیت و نارسایی قلبی نیز ممکن است رخ دهد.

تنگی دریچه میترال بر روی ریه ها نیز تاثیر می گذارد. ادم ریوی و فشار خون بالا شریان ریوی ممکن است نتیجه ی تنگ شدن دریچه میترال باشند.

بهترین روش ها برای بهبود علائم

اگرچه تغییر در شیوه زندگی نمی تواند تنگی دریچه میترال را اصلاح کند، اما ممکن است علائم شما را تسکین دهد یا از بدتر شدن آن ها جلوگیری کند.

پزشک ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی را پیشنهاد کند. بهتر است مصرف موارد زیر را کم کنید:

  • الکل
  • کافئین
  • محرک های دیگر مانند دارو های سرفه و سرماخوردگی
  • نمک

شما باید وزن خود را در محدوده ی سالم نگه دارید. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند. ورزش بیش از حد شدید می تواند باعث بدتر شدن علائم شما شود.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    1-ای دکتر ببخشید مزاحم میشم پروپلاپس میترال در نوار قلب نشون نمیده که ....

    اگه خیالمو راحت کنین ممنون
    میشم ...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر تشخیص پرولاپس دریچه میترال با اکو است نه با نوار قلب

  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 524 مشاهده پرسش
    سلام خانمی28ساله هستم از15سالگی فهمیدم افتادگی دریچه دارم چون دردزیادی داشتم.تپش قلب نداشتم ولی چندساله اخیرتپش قلب بهش اضافه شده.دردگاهاطوری هست که نفس رونمیتونم تخلیه کنم.انگارمیله درسینمه.تاپشت کتف ودست وگردن وگاهافک دردش کشیده میشه.توی نمازیاتحرکات یاپله های زیادشدیداتپش قلب میگیرم سرم سبک میشه وگیج میره.نفسم تنگ میشه.دکتربرام امیودارون دادن وحالامیگن 48ساعت هولتربزاروتا10روزقبل ازهولترامیودارونو نخور.من خیلی اذیت میشم حتی گاهادرصحبت کردن هم نفس کم میارم وتپش میگیرم.دردهای ریزهم زیاددارم.نظرشماچیه وبه نظرتون چه کارکنم ومشکل چیه.چندوقتیه فشارم بالامیره وروی 13روی 9یا13ونیم هم میره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درد های شما ناشی از مسائل و مشکلات قلبی نیست و می تواند منشاء اسکلتی عضلانی و یا ریوی داشته باشد
      در صورت عدم اثبات آریتمی که آمیودارون برای آن درمان مناسبی باشد مطلقا نیاز به مصرف آمینودارون ندارید لذا قبل از مصرف اقدامی هولتر ریتم ۴۸ ساعت را انجام دهید تا بر اساس نتایج آن برای درمان شما تصمیم گیری شود بسیاری از علائمی که تاکنون اشاره فرمودیده اید می تواند ناشی از اضطراب باشد

  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 590 مشاهده پرسش
    سلام خانمی28ساله هستم از15سالگی فهمیدم افتادگی دریچه دارم چون دردزیادی داشتم.تپش قلب نداشتم ولی چندساله اخیرتپش قلب بهش اضافه شده.دردگاهاطوری هست که نفس رونمیتونم تخلیه کنم.انگارمیله درسینمه.تاپشت کتف ودست وگردن وگاهافک دردش کشیده میشه.توی نمازیاتحرکات یاپله های زیادشدیداتپش قلب میگیرم سرم سبک میشه وگیج میره.نفسم تنگ میشه.دکتربرام امیودارون دادن وحالامیگن 48ساعت هولتربزاروتا10روزقبل ازهولترامیودارونو نخور.من خیلی اذیت میشم حتی گاهادرصحبت کردن هم نفس کم میارم وتپش میگیرم.دردهای ریزهم زیاددارم.نظرشماچیه وبه نظرتون چه کارکنم ومشکل چیه.چندوقتیه فشارم بالامیره وروی 13روی 9یا13ونیم هم میره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درد های شما ناشی از مسائل و مشکلات قلبی نیست و می تواند منشاء اسکلتی عضلانی و یا ریوی داشته باشد
      در صورت عدم اثبات آریتمی که آمیودارون برای آن درمان مناسبی باشد مطلقا نیاز به مصرف آمینودارون ندارید لذا قبل از مصرف اقدامی هولتر ریتم ۴۸ ساعت را انجام دهید تا بر اساس نتایج آن برای درمان شما تصمیم گیری شود بسیاری از علائمی که تاکنون اشاره فرمودیده اید می تواند ناشی از اضطراب باشد.

      جراحی ترمیم دریچه اندیکاسیون‌های خاص خود را دارد به منظور پیشگیری انجام نمی‌شود

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    چندی پیش به متخصص قلب شهرمان مراجعه کردم و ایشان با برسی اکو متوجه افتادگی خفیف شدند
    بنده کنکوری هستم و علاقمند به دبیری ایا پس از قبولی . در بخش معاینات رد می شوم یا خیر ؟و چه کاری بکنم تا این مشکل شدت نیابد
    دکتر بتا بلاکر داد
    باتشکر ویژه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکل جدی وجود ندارد و مشکلی جهت استخدام ندارید همچنین نیاز به اقدام خاصی جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری ندارید لطفاً اکوی خود را هر دو سال یکبار تکرار بفرمایید

  • تصویر کاربر فروتن چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جوانی (مذکر) هستم 41 ساله بلند قد (192) با وزن 90 کیلوگرم و کارمند، به تازگی با درد در ناحیه سینه به بیمارستان رسالت (دکتر پیمان اشرفی متخصص قلب و عروق) مراجعه نمودم و ایشان پس از معاینه و نوار قلب و تست ورزش و اکوکاردیوگرافی اعلام نمودند که مبتلا به پرولاپس (افتادگی) دریچه هستم و مشکلی ندارم و فعلا نیازی به دارو نیست. اما فشار یا درد در ناحیه سینه بنده با استرس، یا عصبانیت و یا بلند کردن بار سنگین و یا فعالیت ورزشی تشدید می شود. آیا نیازی به ویزیت مجدد یا بررسی دقیق تر یا داروی خاص یا محدودیت های خاصی در زندگی روزمره است؟
    ارادتمند-فروتن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که یک سی تی آنژیوگرافی انجام دهید

  • تصویر کاربر منا یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. خسته نباشید دکتر
    با توجه به گزارش اکو و نوار قلب افتادگی دریچه قلب دارم. و دکتر گفت کمی خون پس میده و موقع دراز شد اذیتم و قرص پروپانول ۱۰ میل دو عدد در روز برام نوشتن. برای درمان شدن و افتادگی دریچه قلبم کامل از بین بره. باید چه کاری انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر منا جمعه ۱۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      نوار قلب
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب، شما چند بار تصویر اکوکاردیوگرافی خود را ارسال نموده اید، لطفا گزارش اکو و نوار قلبی خود و دیگر آزمایش ها را  نیز ارسال نمایید.

    3. تصویر کاربر منا شنبه ۱۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      گزارش اکو
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به هیچ اقدام خاصی ندارید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر همسر بنده 39ساله براشون تنگی دریچه میترال تشخیص و درمان از طریق بالون سایز28تجویز شده لطفا کمکون کنید میگن بالون نیست و درمان هر روز داره به تاخیر میوفته و ایشون دچار آریتمی ضربان قلب هستند که گاهی خیلی شدید میشه و نیاز به مداوا برای کنترل ضربان در بیمارستان پیدا میکنه آیا راهی برای رسیدن به درمان وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه باید در لیست عمل باشند تا زمانی که بالن تهیه شود

  • تصویر کاربر تیدا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام .آقای دکتر همسر من چندماه پیش تشخیص به تنگی دریچه قلب دادن دوبار اکو مری شدن تشخیص دادن صددرصد با بالن باز میشه وقتی آنژیو کردن گفتن بالن نمیشه چون دوتا دریچه خون پس می دهدوباید عمل باز بشه من متوجه نمیشه یعنی چی میشه توضیح بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در بیمارانی که نارسایی متوسط دریچه میترال ایا نارسایی متوسط دریچه آئورت وجود داشته باشد و یا نارسایی دریچه تریکوسپید به حدی که نیاز به جراحی داشته باشند انجام بالون والوپلاستی برای تنگی دریچه میترال پیشنهاد نمی شود و درمان انتخابی جراحی است در مورد روش تشخیصی مناسب برای ارزیابی شدت نارسایی دریچه های آئورت میترال و تریکوسپید اکوکاردیوگرافی و به ویژه کوی مری بسیار دقیق تر از کاتتریسم است و تصمیم گیری بر آن اساس خواهد بود لذا در صورت هرگونه شک تصاویر اکوی مری انجام شده را بفرستید

  • تصویر کاربر آرام سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من صبح رفتم دکتر عمومی گفت باید حتما پیگیری کنم که چرا همیشه ا فشارم پایین تو دویدن راه رفتن تو جاده شیب دار تپش قلب میگیرم افت کلسیم دارم ک 2 سال دارم میرم پیش متخصص غدد نمیتونن علت افت کلسیم و پیدا کنن میتونه علت همه اینه تنگی دریچه میترال باشه توی اکو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مشکل کمبود کلسیم ارتباطی با تنگی میترال ندارد ولی تپش قلب حین فعالیت مثلاً در حال دویدن در جاده شیب دار میتواند به علت تنگی دریچه میترال باشد

  • تصویر کاربر آرام سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من صبح رفتم دکتر عمومی گفت باید حتما پیگیری کنم که چرا همیشه ا فشارم پایین تو دویدن راه رفتن تو جاده شیب دار تپش قلب میگیرم افت کلسیم دارم ک 2 سال دارم میرم پیش متخصص غدد نمیتونن علت افت کلسیم و پیدا کنن میتونه علت همه اینه تنگی دریچه میترال باشه توی اکو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مشکل کمبود کلسیم ارتباطی با تنگی میترال ندارد ولی تپش قلب حین فعالیت مثلاً در حال دویدن در جاده شیب دار میتواند به علت تنگی دریچه میترال باشد

درحال دریافت اطلاعات