درمان آریتمی بطنی با آمیودارون

قرص آمیودارون برای درمان انواع خاصی از آریتمی های بطنی جدی و تهدید کننده ی زندگی استفاده می شود. در نوع خاصی از ریتم غیر طبیعی قلب، زمانی که داروهای دیگر نتوانند به درمان کمکی کنند از آمیودارون استفاده می شود.

آمیودارون جز دسته ای از داروهاست که ضدآریتمی نام دارند. عملکرد این دارو با شل کردن عضلات قلب بیش فعال است.

نحوه مصرف قرص آمیودارون

قرص آمیودارون به صورت قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. این دارو معمولا به صورت روزانه یک یا دو قرص مصرف می گردد. شما ممکن است امیودارون را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مواظب باشید که همیشه آن را به یک صورت مشخص مصرف کنید.

دستورالعمل های روی برچسب دارو را به درستی رعایت کنید و در صورتی که موردی را متوجه نشدید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید تا برای شما توضیح دهد. دارو را کمتر یا بیشتر از چیزی که برایتان تجویز شده است، یا بیشتر از زمانی که پزشک دستور داده است، مصرف نکنید.

این مهم است که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید را در یک لیست یادداشت کنید، هر دارویی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مکمل های غذایی.

شما باید هر زمانی که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، این لیست را با خود همراه داشته باشید. همچنین در موارد اورژانسی اطلاعات این لیست اهمیت فراوانی دارند.

👈 توجه : تداخل دارویی با میوه گریپ فروت: زمانی که آمیودارون را مصرف می کنید، نباید آب گریپ فروت بخورید.

 

در صورتی که یک بار مصرف آمیودارون را فراموش کردم، چه کنم؟

داروی مصرف نشده را رد کنید و مانند گذشته مصرف دارو را ادامه دهید. برای جبران داروی مصرف نشده، داروی بعدی را دوبرابر نکنید.

نحوه  نگهداری از آمیودارون

دارو را در ظرفی که آن را خریداری کرده اید، نگه دارید، در آن را کاملا ببندید و دور از دسترس کودکان قرار دهید. آمیودارون را در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوبت نگه دارید.

نام های تجاری قرص آمیودارون

Cordarone (داروی کوردارون) و Pacerone (پاکرون)، نام های تجاری این دارو هستند.

عوارض داروی قلبی آمیودارون

مهم است که پزشک قلب و عروق در ویزیت ها، منظم پیشرفت شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود آیا این دارو عملکرد مناسبی دارد یا خیر؟ برای ارزیابی عوارض ناخواسته ممکن است انجام آزمایش خون نیاز باشد.

 

⚠ استفاده از آمیودارون هنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. از داروهای پیشگیری از بارداری کارآمد استفاده کنید تا از باردار شدن جلوگیری کنید. اگر گمان می کنید در هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید، به سرعت با پزشکتان صحبت کنید.

⚠ در صورتی که تنگی نفس، تیر کشیدن در قفسه سینه، سرگیجه، یا هر نوع مشکل دیگری در تنفس در هنگام استفاده از این دارو داشتید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ آمیودارون می تواند باعث تغییر در ریتم قلبی شما، مانند مشکلی به اسم QT با طول کشیده شود. این دارو ممکن است باعث غش کردن یا عوارض جانبی جدی تر در بعضی از بیماران شود. اگر هر مشکلی در ریتم قلبی، مانند سریع شدن تپش قلب یا بی نظمی در ضربان قلب شدید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ ممکن است در هنگام مصرف این دارو دچار مشکلات کبدی شوید. اگر یک یا چند مورد از علائمی همچون: درد شکم یا حساسیت آن، مدفوع قرمز رنگ، تیرگی ادرار، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، لکه های پوستی، تورم پایین پاها، خستگی یا بیحالی غیر معمول یا زردی پوست یا چشم را داشتید، استفاده از دارو را متوقف کنید و به پزشکتان مراجعه کنید.

⚠ در صورت تاری دید، مشکل در مطالعه، یا هر مشکلی در بینایی در هنگام درمان یا بعد از آن فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشکتان بخواهد که یک متخصص چشم، چشم های شما را معاینه کند.

⚠ در صورت احساس سوزش، بی حسی، قلقلک، یا احساس درد در دست، بازو، یا پاها به پزشک مراجعه کنید. این ها می توانند علائمی از یک مشکل به اسم نوروپاتی محیطی باشند.

⚠ قبل از هر نوع جراحی (شامل جراحی هایی دندان) یا درمان های اضطراری، در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع رسانی کنید. ممکن است نیاز باشد چند روز قبل از جراحی یا آزمایش های پزشکی استفاده از این دارو را متوقف کنید.

⚠ آمیودارون حساسیت پوست شما به نور خورشید را افزایش می دهد، قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ممکن است سبب آفتاب سوختگی شدید شود. ممکن است تا چند ماه بعد از توقف درمان، حساسیت پوست شما به نور ادامه داشته باشد. در محیط باز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از لباس های محافظ و کلاه استفاده کنید. از نورهای خورشیدی و تخت های برنزه کردن استفاده نکنید.

 

⚠ بعد از این که از آمیودارون در دراز مدت استفاده کردید، ممکن است یک لکه آبی-خاکستری در پوست شما ایجاد شود، به خصوص در نواحی که در معرض نور خورشید قرار داشته اند، مانند صورت، گردن و دست شما. این لکه معمولا بعد از اتمام درمان با آمیودارون از بین می رود، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد. در صورتی که این تغییر رنگ اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید.

⚠ گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی آمیودارون را با افزایش مقدار آن در بدن افزایش دهد. در هنگام مصرف این دارو نباید از گریپ فروت یا آب آن استفاده کنید.

⚠ قبل از مشورت با پزشکتان از داروی دیگری استفاده نکنید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های ویتامین می شوند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرخی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    مادرم شش سال پیش دچار سکته قلبی شد و در اتاق عمل سه تا فنر براش گذاشتن درحین عمل دچار ایست قلبی میشه و بهش شوک میدن خدارو شکر قلب ضربان دار میشه .
    لیست داروهاش تا پارسال::
    کوریول ۶.۲۵ صبح و شب یک عدد
    فوروزماید۴۰ نصف صبح و نصف شب
    والسارتان۴۰ یک عدد
    اتورواستاتین ۱۰ یک عدد
    آس اس آ ۸۰ یک عدد
    .و یک سال اخیر هم به جای کوریول صبح ، یک نصفه هیدروکلروتیازید ۵۰ مصرف کرد.
    تا اینگه دو هفته پیش وقتی خواب بود دچار انقباض عضلانی شد و چشم ها و دست ها و دهانش رو بهم میفشرد وقتی صداش میزدم متوجه نمیشد یهو دیگه نفس نکشید و دهنش قفل شد . و بی حرکت شد که این اتفاق چهار دقیقه طول کشید ... ماساژ قلبی دادیم و نتیجه ای نداشت تا اینکه فکش یهو باز شد و به هوش اومد.بلافاصله خدارو شکر در حد یک دقیقه بعد ، بهتر شد و راه رفت و صحبت کرد .
    حالا قرص کوریول ک فقط یکی در شب میخورد نصف شده و به جاش صبحها یک نصفه از قرص امیودارون ۲۰۰ مصرف میکنه.اقای دکتر این قرص عوارض زیادی داره ...ایا میشه مصرف نکنه یا یه مدت محدود بخوره؟ایا داروی دیگری نیاز هست؟مادرم هفتاد ساله هستند.
    باسپاس فراوان از شما
    خیلی متشکرم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ایشان نیاز به ارزیابی مجدد از نظر انسداد عروق دارند و همچنین به احتمال زیاد نیاز به تعبیه ICD (نوعی باطری که قابلیت شوک دادن دارد) نیز دارند لذا توصیه می‌کنم که در اولین فرصت به یکی از همکاران محترم الکتروفیزیولوژیست قلب مراجعه نمایند و لیست داروهای مصرفی ایشان نیز پس از ویزیت و بررسی نوار قلب، اکو ، فشارخون، تعداد ضربان قلب و یافته های بالینی دیگر باید تغییر کند
  • تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر محترم و گرامی،بنده حدود ۱۰ روز پیش به علت تپش زیاد قلب ای پی اس شدم و پس از گذران مراحل و یک قرص ۱۰ تایی ریواروکسابین که دیگه ازش استفاده نمیکنم،یک قرص دیگه آمیوندارون رو هر روز صبح بعداز صبحانه استفاده میکنم و قراره که سه ماه بعد مجدد به پزشک مراجعه کنم ،حال سوال بنده از شما دکتر بزرگوار اینه که من کارمند بوده و در محیط اداری با ارباب رجوع طرف حساب هستم و پیرامون کم و زیاد بودن مالیات اکثرا با مردم درگیر هستم ،و زیاد از پله ها بالا و پایین باید بروم ،آیا محیط کاری من در بهبود بیماری تاثیر داشته یا خیر؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا ابلیشن هم انجام شد؟ لطفاً در صورت اطلاع نوع آریتمی را نیز بفرمایید.
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    میشه لطف کنید یک جراح مغز و اعصاب خوب بهم معرفی کنید خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب برای درمان چه بیماری؟
    2. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکوک هستم به سندروم کیاری (افتادگی لوزه ی مخچه) اختلاف نظر هست بین پزشکان
      یکی میگه داری یکی میگه نداری ...
      لطفا یک نفرو معرفی کنید که مثل شما در تشخیص و درمان عالی باشن
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای این منظور به آقای دکتر گیو شریفی مراجعه فرمایید.
    4. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم اقای دکتر ایا ممکنه اسیب عصب پا باعث سرگیجه ، بی تعادلی ، سردرد در سمت چپ و پشت سر و حس برق گرفتگی در انگشتان پا شود ... منظورم اینه که اسیب عصب در پا علایم اینچنینی ایجاد میکند
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باعث بخشی از این علایم میشود و نه همه این علایم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کوروش چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر
    من به خاطر اینگه دکتر پی وی سی قلبی تشخیص داد گفته امیو دارون بخورم الان ۳ تا خوردم اینو گفته تا یه ماه بخور روزی یکه دونه . ایا واقعا باید یک ناه خورده بشه یا کمتر یا بیشتر . ایا عوارضش خیلیه؟؟ دیدم نوشته پلاکتو کم میکنه ایا واقعا کم میکنه ؟؟خطری نباشهه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه میکنم قبل از شروع دارو یک هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته انجام دهید.
  • تصویر کاربر کفایت چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    خانمی ۴۹سالمه باعضله قلب ۲۵ درصد بعد ۲ماه مصرف دارو عضله قلبم ۳۵ درصد بیشتر شده ولی دکترم آقای افتخار زاده گفتن باید عمل بشم یه رگ بسوزونن حالا موندم چکار کنم دارو ادامه بدم یا عمل کنم داروهام روزوکسین۲۰ والساکور۸۰ گلوریپا وفورورزماید واسپیروونولاکتون ۲۵ ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا آنژیوگرافی شده اید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ لطفاً نتیجه آن را بفرمایید
  • تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من بعضی وقتا انگار دارن به قلبم سوزن میزنن و باعث عکس‌العملم میشه یعنی یهو میپرم و بعضی وقت ها هم در حد ۱۰ ثانیه درد میگیره و ول می‌کنه میشه کمک کنید میشه لطفا به موبایلم زنگ نزنید پیام بدهید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب موارد اشاره شده ناشی از مشکلات قلبی نیستند و احتمالاً عصبی و یا اسکلتی عضلانی هستند. سیاست کلی سایت پاسخ گویی از طریق سایت است و مطلقا تماس تلفنی گرفته نخواهد شد
  • تصویر کاربر مهشيد سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    زمان مصرف قرص آميودارون ٢٠٠ صبح ها مى باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      زمان مصرف در هر زمان از طول روز میتواند باشد
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب خدمت جنابعالی
    من تنگی دریچه میترال دارم حدود 17سال پیش باتندی ضربان قلب به دکتر مراجعه کردم آن موقع دکتر ارشمیدس صنعتی ضربانم را با شوک قلبی به حالت نرمال برگرداندن بعد 3سال جراحی باز وتعویص دریچه میترال کردم حالا حدود 45روز پیش باتندی ضربان که به230میرسید به بخش اورژانس بیمارستان رجایی مراجعه کردم که با تزریق دیگوگسین ضربانم به 135رسید که دکترا گفتن با مصرف دیگوگسین ومتازیرو ضربانم به حالت نرمال میرسه ضربانم کم نشد به دکتری درقم مراجعه کردم که دروهامو زیاد کردن روزی 2تامتازیرو 95ویه 45شب ودیگوسین مصرف میکنم هنوز ضربانم پاین نیومده الان 128هیت ضربانم آزمایش تروئید نرمال ونوار قلب هم نرمال ولی تند ومیگه از شوک قلبی نمیشه استفاده کرد بخاطر بودن دریچه مصنوعی
    حالا دکتر میگه اگه پاین نیاد باید از قرص آمیودارون استفاده باید بکنیم
    میخواستم از راهنمایی های جنابعالی استفاده کنم ونظرشما را بدونم ممنون وخدا خیرتون بده انشاالله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله همانطور که به شما گفته شده است نیاز به کنترل ضربان قلب با دارو دارید و آمیودارون انتخاب بعدی است و در صورتی که با آمیودارون هم تعداد ضربان قلب کنترل نشده درمان پیشنهادی بعدی ابلیشن گره دهلیزی بطنی و گذاشتن باطری است
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    باسلام جناب اقای دکتر قطعا شما بنده رابه خاطردارید که چندین بار دررابطه با سی تی انژیووانژیوسوال های متعدد میکردم متاسفانه نمیدانم بنده به علت یکسری مساعل که خودم فکر میکنم جسمی است 2سال است که دچارتنگی نفس ودردقفسه سینه بهخصوص درناحیه چپهستم وحتی چند روز است که احساس میکنم ضربان قلبم پایین امده وقرار است سکته کنم وسر همین دلیل باعث شد کنکورقبول نشوم وحال نیز ازلحاظ روحی روانی اصلا خوب نیستم وزندگی ام نابود شده واصلا دیگرنمیتوانمورزش کنم میخواستم ازحضرتعالی بپرسم ایا از بین پزشکان محترم فردی هست که باتوجه به شرایط روحی روانی بنده واضطراب شدیدی که دارم برای من یک انزیوگرافی انجامدهد؟تا ازاینبدبختی درایم
    1. تصویر کاربر م پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      لازم به ذکراست که بنده نیزمدت هازیر نظر روانپزشک بوده امانتیجه ای نگرفته ام اما تست اسپیرومتری بنده کاملا پایین است وتنفسممختل شده اما پزشکان جوابی برای ان ندارند
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به سن و عدم وجود ریسک فاکتورهای قلبی و همچنین نرمال بودن سی تی آنژیوگرافی نیاز به انجام آنژیوگرافی تهاجمی ندارید و مطلقاً انجام آن را به شما توصیه نمی کنم. در صورتیکه اسپیرومتری شما دچار اشکال بوده است با یک متخصص جدید بیماریهای ریوی مشورت بفرمایید
    3. تصویر کاربر م پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر بنده از لحاظ ریتم قلبی نیز احساس میکنم که قفسه سینم لرزش دارد به خصوص هنگام فعالیت که درد قفسه سینه وتنگی نفسم بیشتر میشود وقفسه سینه امنیز به شدت میلرزد میخواستم بدانم ایا تستی وجود دارد که هم ریتم وسلامت قلب را وهم میزان تنفس را در دو مرحله استراحت واسترس بررسی کند وکاملا بدون خطاباشد؟باتشکر
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دوست عزیز شما مشکل قلبی ندارید و نیازی نیست که با نرمال شدن هر تست قلبی بدنبال انجام دو تست جدید باشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Arabi چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    باسلام از پاسخی که به سوال قبلی ام را دادید DAGjW4816 کد پیگیری سوال قبلی لطفا دررصورت امکان بیان کنید که چه دارویی را به جای کنکور۲/۵ مصرف کنم برای ازمایش علت یابی سرفه که قبلا مطرح نمودم ضمنا دکتر جراح قلب ام بعد از جراحی به مدت ۶ماه قرص اتنولول۵۰ وفروزماید تجویز نموده بود وبعد از معرفی به دکتر داخلی قلب جهت کنترل خانم دکتر طوفان قرص کنکور را تجویز نمودن .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آخرین اکو خود را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات