درمان آریتمی بطنی با آمیودارون

قرص آمیودارون برای درمان انواع خاصی از آریتمی های بطنی جدی و تهدید کننده ی زندگی استفاده می شود. در نوع خاصی از ریتم غیر طبیعی قلب، زمانی که داروهای دیگر نتوانند به درمان کمکی کنند از آمیودارون استفاده می شود.

آمیودارون جز دسته ای از داروهاست که ضدآریتمی نام دارند. عملکرد این دارو با شل کردن عضلات قلب بیش فعال است.

نحوه مصرف قرص آمیودارون

قرص آمیودارون به صورت قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. این دارو معمولا به صورت روزانه یک یا دو قرص مصرف می گردد. شما ممکن است امیودارون را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مواظب باشید که همیشه آن را به یک صورت مشخص مصرف کنید.

دستورالعمل های روی برچسب دارو را به درستی رعایت کنید و در صورتی که موردی را متوجه نشدید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید تا برای شما توضیح دهد. دارو را کمتر یا بیشتر از چیزی که برایتان تجویز شده است، یا بیشتر از زمانی که پزشک دستور داده است، مصرف نکنید.

این مهم است که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید را در یک لیست یادداشت کنید، هر دارویی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مکمل های غذایی.

شما باید هر زمانی که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، این لیست را با خود همراه داشته باشید. همچنین در موارد اورژانسی اطلاعات این لیست اهمیت فراوانی دارند.

👈 توجه : تداخل دارویی با میوه گریپ فروت: زمانی که آمیودارون را مصرف می کنید، نباید آب گریپ فروت بخورید.

 

در صورتی که یک بار مصرف آمیودارون را فراموش کردم، چه کنم؟

داروی مصرف نشده را رد کنید و مانند گذشته مصرف دارو را ادامه دهید. برای جبران داروی مصرف نشده، داروی بعدی را دوبرابر نکنید.

نحوه  نگهداری از آمیودارون

دارو را در ظرفی که آن را خریداری کرده اید، نگه دارید، در آن را کاملا ببندید و دور از دسترس کودکان قرار دهید. آمیودارون را در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوبت نگه دارید.

نام های تجاری قرص آمیودارون

Cordarone (داروی کوردارون) و Pacerone (پاکرون)، نام های تجاری این دارو هستند.

عوارض داروی قلبی آمیودارون

مهم است که پزشک قلب و عروق در ویزیت ها، منظم پیشرفت شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود آیا این دارو عملکرد مناسبی دارد یا خیر؟ برای ارزیابی عوارض ناخواسته ممکن است انجام آزمایش خون نیاز باشد.

 

⚠ استفاده از آمیودارون هنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. از داروهای پیشگیری از بارداری کارآمد استفاده کنید تا از باردار شدن جلوگیری کنید. اگر گمان می کنید در هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید، به سرعت با پزشکتان صحبت کنید.

⚠ در صورتی که تنگی نفس، تیر کشیدن در قفسه سینه، سرگیجه، یا هر نوع مشکل دیگری در تنفس در هنگام استفاده از این دارو داشتید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ آمیودارون می تواند باعث تغییر در ریتم قلبی شما، مانند مشکلی به اسم QT با طول کشیده شود. این دارو ممکن است باعث غش کردن یا عوارض جانبی جدی تر در بعضی از بیماران شود. اگر هر مشکلی در ریتم قلبی، مانند سریع شدن تپش قلب یا بی نظمی در ضربان قلب شدید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ ممکن است در هنگام مصرف این دارو دچار مشکلات کبدی شوید. اگر یک یا چند مورد از علائمی همچون: درد شکم یا حساسیت آن، مدفوع قرمز رنگ، تیرگی ادرار، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، لکه های پوستی، تورم پایین پاها، خستگی یا بیحالی غیر معمول یا زردی پوست یا چشم را داشتید، استفاده از دارو را متوقف کنید و به پزشکتان مراجعه کنید.

⚠ در صورت تاری دید، مشکل در مطالعه، یا هر مشکلی در بینایی در هنگام درمان یا بعد از آن فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشکتان بخواهد که یک متخصص چشم، چشم های شما را معاینه کند.

⚠ در صورت احساس سوزش، بی حسی، قلقلک، یا احساس درد در دست، بازو، یا پاها به پزشک مراجعه کنید. این ها می توانند علائمی از یک مشکل به اسم نوروپاتی محیطی باشند.

⚠ قبل از هر نوع جراحی (شامل جراحی هایی دندان) یا درمان های اضطراری، در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع رسانی کنید. ممکن است نیاز باشد چند روز قبل از جراحی یا آزمایش های پزشکی استفاده از این دارو را متوقف کنید.

⚠ آمیودارون حساسیت پوست شما به نور خورشید را افزایش می دهد، قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ممکن است سبب آفتاب سوختگی شدید شود. ممکن است تا چند ماه بعد از توقف درمان، حساسیت پوست شما به نور ادامه داشته باشد. در محیط باز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از لباس های محافظ و کلاه استفاده کنید. از نورهای خورشیدی و تخت های برنزه کردن استفاده نکنید.

 

⚠ بعد از این که از آمیودارون در دراز مدت استفاده کردید، ممکن است یک لکه آبی-خاکستری در پوست شما ایجاد شود، به خصوص در نواحی که در معرض نور خورشید قرار داشته اند، مانند صورت، گردن و دست شما. این لکه معمولا بعد از اتمام درمان با آمیودارون از بین می رود، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد. در صورتی که این تغییر رنگ اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید.

⚠ گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی آمیودارون را با افزایش مقدار آن در بدن افزایش دهد. در هنگام مصرف این دارو نباید از گریپ فروت یا آب آن استفاده کنید.

⚠ قبل از مشورت با پزشکتان از داروی دیگری استفاده نکنید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های ویتامین می شوند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر مادر من حدود ۸۵ سال سن داره و همزمان از داروی آمیودارون و متورال ۵۰ استفا ه میکنه و تقریبا چند سال هست که استفاده میکنه و فشار خون ۹.۵ روی ۵ و بی حال هست و کم اشتها شده و داروی آمیو رو به خاطر اریتمی قلبی مصرف میکنه و امکان قطع یکی از داروها هست ؟با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بستگی به نوع آریتمی و امکان درمانهای جایگزین دارد

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده به طور ناگهانی کاهش نبض دارم و مدت 2دقیقه طول میکشه.نفسم تنگ میشه و رنگم میپره کلا.روزی چند بار تکرار میشه با شدت کم و زیاد.مشخص نیست چه زمانی میخواد دست بده.البته در قبل از غذا که ضعف دارم هست و بعداز غذا که معده پر میشه بیشتره.شب ها و غروب بیشتر هستند.نوار قلب هولتر.تست ورزش.آزمایش ها همگی خوب بودن.4سال اینطوریم
    قبلا حملات بیشتر شدتش زیاد بود و ساعت 3شب از خواب بیدار میشدم و نبضم طبق هولتر به 29تا و 32تا هم رسیده بود و الان کمتر و شدتش کمتر شده و شب حملات دست نمیده
    .میخوام بدونم مال قلب هست یا نه
    چون دکتر قلب میگه باید پیس میکر بزارین ولی یک دکتر دیگه رفتم تست ورزش داد میگه نیازی نیست
    من 42سالمه
    ممنونم راهنمایی کنید چون خیلی اذیت میم و واقعا خسته شدم در طول این چند سال.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر هولتر مانیتورینگ نوار قلب و تست ورزش را بفرستید

  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخير...
    من بخاطر چندين مورد AF در سالهاي قبل بنا به تجريز پزشك معالج حدودا ٦-٧ سال هست كه روزانه يك قرص اميودارون ٢٠٠ استفاده ميكنم...
    از زمان استفاده از قرص خوشبختانه AF نداشتم...
    ايا بايد مادام العمر اين قرص را مصرف كنم...؟
    قبلا از راهنمايي شما كمال تشكر را دارم...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      می توانید میزان آمیودارون را به روزانه ۱۰۰ میلی گرم کاهش دهید و بعد از یکی دو ماه آن را نیز قطع کنید در صورت عود مجدد فیبریلاسیون دهلیزی نیاز به شروع مجدد آمیودارون دارید

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب خدمت شما دکترعزیز من از روحانیون اراک هستم که جهت کمک به کادر وبیماران مبتلا به ویروس کرونا ودادن روحیه ومشاوره میخواهم به بیمارستان بروم از پارسال که آنزیو شدم روزی یک عدد قرص آ اس آ۸۰ مصرف کنم البته گرفتگی عروق نداشتم وفقط عروق ریز قلبم تنگی داشت وخون به کندی عبور میکرد حال با این علایم میتوانم به این بیمارستان جهت کمک جهادی بروم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله مانعی برای انجام این کار وجود ندارد
      در ضمن در صورت عدم وجود رسوب پلاک چربی در عروق قلب نیاز به مصرف آسپرین نیز ندارید

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 656 مشاهده پرسش
    سلام دکتر؛ خسته نباشید
    بنده ۲۱ سالمه و سطح CPK Total در آزمایشم ۲۰۵/۱ هستش
    بنظرتون مشکل از کجاس؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      منشاء بالا بودن این آنزیم عضلات مخطط می‌باشد که میتواند ناشی از بیماری‌های مختلف عضلانی، روماتیسم ها، کم کاری تیروئید و ... باشد

  • تصویر کاربر سلما یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 786 مشاهده پرسش
    سلام . من پریروز موقع خواب حس کردم زیر بغلم درد میکنه ... فرداش دردش به بازوم منتقل شد و امروز تقریبن کل دستم درد میکنه ...
    پریروز دستمو برای یکاری بالا نگه ذاشته بودم علتش فقط اینه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      جای نگرانی نیست، اسپاسم عضلانی است. استراحت کنید و دست را نرمش دهید.

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام
    من خانمی ۵۲ ساله هستم و توی اکو تشخیص Impaired Relaxtion دیاستولیک و EF 55% دادن، درضمن پرولاپس میترال هم دارم؛ میخواستم بدونم این موارد چقدر جدی و خطرناک هست چون خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این مسئله در افراد بالای ۴۵ سال می‌تواند به صورت روتین وجود داشته باشد و جای نگرانی نیست

    2. تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر کماکان منتظر پاسخ هستم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این مسئله در افراد بالای ۴۵ سال می‌تواند به صورت روتین وجود داشته باشد و جای نگرانی نیست. پاسخ شما دو روز پیش ارسال شد. بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.

    4. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاس فراوان از لطف شما و وقتی که میزارید که بسیار با ارزش هست 🌹
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلامت باشید.

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم11سالش بردم دکترتست ورزش گرفتندنرمال بوده ولی هولتر QT is proloned in some tracesودکترمعالج گفتند یکسال دیگه نوبت بگیرید .بی زحمت میشه لطف کنید احتمال داره خودبه خود درمان بشه .وداروهم تجویزنکردن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصاویر هولتر ایشان را بفرستید

      همچنین بفرمایید که آیا در زمان انجام هولتر داروی خاصی مصرف می کردند یا خیر

  • تصویر کاربر مادر یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر‌من ۱۸سالشه وچندوقته تپش قلب بالاداره.بردیم دکترگفت قلبش بزرگ شده .ورزش زیادمیکنه وبدنش ضعیفه.میخواستم بدونم درمان بزرگی قلب چیه؟داریم ازنگرانی میمیریم چون دکترش گفت احتمالاباید باطری بذاره😔
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکو را بفرستید

  • تصویر کاربر تهمینه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    پدرم با توان قلب 10 درصد وداشتن باطری قلب، الان دوهفته است که عرق سرد میکنه بدون اینکه درد داشته باشه. فشارخون همیشه 10 برروی 6 یا 7 بوده وضربان قلب همیشه 75یا 65 بوده الان تعداد ضربان قلب شده 112 اشکالی نداره؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به گرفتن یک نوار قلب معمولی دارند

درحال دریافت اطلاعات