درمان آریتمی بطنی با آمیودارون

قرص آمیودارون برای درمان انواع خاصی از آریتمی های بطنی جدی و تهدید کننده ی زندگی استفاده می شود. در نوع خاصی از ریتم غیر طبیعی قلب، زمانی که داروهای دیگر نتوانند به درمان کمکی کنند از آمیودارون استفاده می شود.

آمیودارون جز دسته ای از داروهاست که ضدآریتمی نام دارند. عملکرد این دارو با شل کردن عضلات قلب بیش فعال است.

نحوه مصرف قرص آمیودارون

قرص آمیودارون به صورت قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. این دارو معمولا به صورت روزانه یک یا دو قرص مصرف می گردد. شما ممکن است امیودارون را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مواظب باشید که همیشه آن را به یک صورت مشخص مصرف کنید.

دستورالعمل های روی برچسب دارو را به درستی رعایت کنید و در صورتی که موردی را متوجه نشدید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید تا برای شما توضیح دهد. دارو را کمتر یا بیشتر از چیزی که برایتان تجویز شده است، یا بیشتر از زمانی که پزشک دستور داده است، مصرف نکنید.

این مهم است که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید را در یک لیست یادداشت کنید، هر دارویی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مکمل های غذایی.

شما باید هر زمانی که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، این لیست را با خود همراه داشته باشید. همچنین در موارد اورژانسی اطلاعات این لیست اهمیت فراوانی دارند.

👈 توجه : تداخل دارویی با میوه گریپ فروت: زمانی که آمیودارون را مصرف می کنید، نباید آب گریپ فروت بخورید.

 

در صورتی که یک بار مصرف آمیودارون را فراموش کردم، چه کنم؟

داروی مصرف نشده را رد کنید و مانند گذشته مصرف دارو را ادامه دهید. برای جبران داروی مصرف نشده، داروی بعدی را دوبرابر نکنید.

نحوه  نگهداری از آمیودارون

دارو را در ظرفی که آن را خریداری کرده اید، نگه دارید، در آن را کاملا ببندید و دور از دسترس کودکان قرار دهید. آمیودارون را در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوبت نگه دارید.

نام های تجاری قرص آمیودارون

Cordarone (داروی کوردارون) و Pacerone (پاکرون)، نام های تجاری این دارو هستند.

عوارض داروی قلبی آمیودارون

مهم است که پزشک قلب و عروق در ویزیت ها، منظم پیشرفت شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود آیا این دارو عملکرد مناسبی دارد یا خیر؟ برای ارزیابی عوارض ناخواسته ممکن است انجام آزمایش خون نیاز باشد.

 

⚠ استفاده از آمیودارون هنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. از داروهای پیشگیری از بارداری کارآمد استفاده کنید تا از باردار شدن جلوگیری کنید. اگر گمان می کنید در هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید، به سرعت با پزشکتان صحبت کنید.

⚠ در صورتی که تنگی نفس، تیر کشیدن در قفسه سینه، سرگیجه، یا هر نوع مشکل دیگری در تنفس در هنگام استفاده از این دارو داشتید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ آمیودارون می تواند باعث تغییر در ریتم قلبی شما، مانند مشکلی به اسم QT با طول کشیده شود. این دارو ممکن است باعث غش کردن یا عوارض جانبی جدی تر در بعضی از بیماران شود. اگر هر مشکلی در ریتم قلبی، مانند سریع شدن تپش قلب یا بی نظمی در ضربان قلب شدید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ ممکن است در هنگام مصرف این دارو دچار مشکلات کبدی شوید. اگر یک یا چند مورد از علائمی همچون: درد شکم یا حساسیت آن، مدفوع قرمز رنگ، تیرگی ادرار، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، لکه های پوستی، تورم پایین پاها، خستگی یا بیحالی غیر معمول یا زردی پوست یا چشم را داشتید، استفاده از دارو را متوقف کنید و به پزشکتان مراجعه کنید.

⚠ در صورت تاری دید، مشکل در مطالعه، یا هر مشکلی در بینایی در هنگام درمان یا بعد از آن فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشکتان بخواهد که یک متخصص چشم، چشم های شما را معاینه کند.

⚠ در صورت احساس سوزش، بی حسی، قلقلک، یا احساس درد در دست، بازو، یا پاها به پزشک مراجعه کنید. این ها می توانند علائمی از یک مشکل به اسم نوروپاتی محیطی باشند.

⚠ قبل از هر نوع جراحی (شامل جراحی هایی دندان) یا درمان های اضطراری، در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع رسانی کنید. ممکن است نیاز باشد چند روز قبل از جراحی یا آزمایش های پزشکی استفاده از این دارو را متوقف کنید.

⚠ آمیودارون حساسیت پوست شما به نور خورشید را افزایش می دهد، قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ممکن است سبب آفتاب سوختگی شدید شود. ممکن است تا چند ماه بعد از توقف درمان، حساسیت پوست شما به نور ادامه داشته باشد. در محیط باز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از لباس های محافظ و کلاه استفاده کنید. از نورهای خورشیدی و تخت های برنزه کردن استفاده نکنید.

 

⚠ بعد از این که از آمیودارون در دراز مدت استفاده کردید، ممکن است یک لکه آبی-خاکستری در پوست شما ایجاد شود، به خصوص در نواحی که در معرض نور خورشید قرار داشته اند، مانند صورت، گردن و دست شما. این لکه معمولا بعد از اتمام درمان با آمیودارون از بین می رود، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد. در صورتی که این تغییر رنگ اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید.

⚠ گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی آمیودارون را با افزایش مقدار آن در بدن افزایش دهد. در هنگام مصرف این دارو نباید از گریپ فروت یا آب آن استفاده کنید.

⚠ قبل از مشورت با پزشکتان از داروی دیگری استفاده نکنید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های ویتامین می شوند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر yyy چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ایا گرفتگی عروق گردنمانند ورتبرال کاروتید یا ژوگولار موجب درد در ناحیه ی پشت قفسه سینه وشانه ها وبین دوکتف میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر خود گرفتگی عروق مورد اشاره مورد د قفسه سینه نمی‌شود ولی در هفتاد درصد این بیماران درجاتی از گرفتگی عروق قلبی نیز مشاهده می‌شود
  • تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ببخشید من پدرم نارحتی قلبی دارن قراره عمل باز بشند شما تو بیمارستان شهید رجایی تهران کدام دکتر پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نوع جراحی را مشخص کنید
    2. تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      تعویق دریچه آئورت وشايد ترمیم یا تعویض آئورت صعودی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر سعید حسینی را پیشنهاد می کنم
    4. تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر خوبی هستند آقای دکتر
    5. تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      شنیدم ايشون کرونا گرفتند تو قرنتیه هستند
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله برای این جراحی کاملاً مورد تایید هستند. در مورد ابتلا ایشان به عفونت با کرونا اطلاعی ندارم و در صورت صحت این موضوع میتوانید تا پایان دوره قرنطینه ایشان صبر کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام در سی تی انژیویا سی تی اسکن های باتزریق ایا احتمال این هست که ماده حاجب عروق رو پرنکنه وحتی اصلا نررسه و عمل نکنه؟چه جور میشه پی برد به سلامت انجام چنین ازمایش هایی ؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر این امکان وجود ندارد
    2. تصویر کاربر مجید جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      منضور شمااین است که احتمال خطا نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله احتمال نرسیدن ماده حاجب وجود ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 639 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید بنده به دلیل داشتن بیمه تکمیلی میتوانم به صورت رایگان در بیمارستان بقیه الله تهران سی تی انژیو عروق کرونر انجام بدهم اما خوب احساس می کنم بهتر است به هزینه ان توجه نکنم واین تصویر برداری را در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انجام بدهم ایا واقعا تفاوتی نخواهد داشت؟حال میخواستم شما بنده راراهنمایی کنید ایا اهمیتی دارد که در کدام بیمارستان انجام بدهم؟به نظر شما بهتر نیست که به هزینه ان فکرنکنم ودر بیمارستان شهیدرجایی امجام بدهم؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ضمن اینکه گزارشات بیمارستان بقیه الله کاملاً قابل قبول و خوب است ، یکی از بهترین مراکزی که سی تی آنژیوگرافی را انجام داده و گزارش میکنند بیمارستان شهید رجایی است
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۳۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام ایاتنگی عروق کرونر یااریتمی یا مشکلات عروق ریوی میتونه برسی تی انژیوکاروتیدومغز تاثیربگذاره وبر عبور مادهحاجبتاثیربگذاره؟ودرگزارش اختلال به وجودبیاره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام

    مدتی ۴ ماه میشود که از داروهای قلبی ، آمولدوپلین ، بیزوپرولول ، هیدروکلورتازید ، سوستاک و پلاویکس استفاده میکند که دچار خارش شدید در ناحیه پشت کمر و کتفها شدم . خواستم بدانم علت آن چیست ؟ برای رفع خارش چه باید کرد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب چندین دارو از بین داروهای مرد اشاره می‌توانند عامل ایجاد حساسیت و علایم فوق باشند. ابتدا داروها را بصورت تک تک بجز پلاویکس قطع کنید و سپس مجدداً شروع کنید. در صورت ازبین رفتن علایم با قطع دارو و عود مجدد علایم با شروع مجدد دارو میتوان داروی عامل ایجاد کننده حساسیت را پیدا کرد و سپس با پزشک محترم معالج خود در مورد جایگزین کردن آن دارو با داروی دیگر مشورت کنید
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر امیدوارم سلامت باشید
    جوانی هستم۲۱ساله،وقتی دراز میکشم و پاهام رو میکشم تقریبا روی معده که میشه سمت چپ و وسط شکم نبض میزنه و حس میکنم بالا تنه رو تکون میده یه کم اما وقتی بلند میشم و رو پا وایمیسم از بین میره نوار قلب گرفتم که طبیعی بود و گفتن مشکل قلبی نداری این رگ آیورت شکمی هست که میزنه و طبیعیه،البته از وقتی بدنسازی رو رها کردم پوست بالاتنه م از سینه تا شکم خیلی شل شده بطوری که به یه نقطه ضربه بزنم با انگشت میلرزه،و فک میکنم از زیر یه کم نبض بزنه میبینمش و قتی عضله شکم رو سفت میکنم نبض نمیزنه و البته وقتی بلند میشم از بین میره، وقتی روی ضربان قلبم تمرکز میکنم و سعی میکنم حسش کنم حسش میکنم ولی وقتی روش تمرکزی ندارم حسش نمیکنم آیا مشکلی هست؟خواستم نظر شما رو هم بدونم،در ضمن ورزش منظم دارم هروز که هیچ مشکلی موقع ورزش ندارم
    تشکر از وقتی که میزارید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر همه چیز طبیعی است و مشکلی وجود ندارد، نگران نباشید
  • تصویر کاربر Ava چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. مادر من ۵۹ سالشه و نزدیک به ۲سال متورال مصرف میکرد. تشخیص گشادی دریچه میترال دادند و داروی آمیودارون جایگزین متورال شد. اما با مصرف اولین نوبت بدن به شدت واکنش داد و گرگرفتگی و بالارفتن ضربان قلب و تنگی نفس و سرگیجه رخ داد. چه باید کرد؟ دارویی جایگزین شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب ایشان را بفرستید
    2. تصویر کاربر Ava یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بفرمایید
    3. تصویر کاربر Ava یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بفرمایید
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      متاسفانه تصویری ارسال نشده است
    5. تصویر کاربر Ava یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      من روی انتخاب فایل میرنم و ارسال میشه. نمیدونم چرا نمیاد خدمت شما
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکل برای رفع اشکال به واحد پشتیبانی ارسال شد
    7. تصویر کاربر Ava یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      پاسخ واحد پشتیبانی: حتما فایل فرمتی هست که ارسال نمیشه‌. لطفاً فایل رو با فرمت مناسب ارسال کنید
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام
    من مدتی ۲ ماه میشود ک پلاویکس ، بیزوپرولول و سوستاک و هیدروکلروتیازید مصرف میکنم ک دچار افزایش قند خون شدم که قبل از آن قند نرمالی داشتم ،آیا افزایش قند خون از عوارض قرص ها است یا دلیل دیگری دارد ؟ اگر از عوارض قرص ها است چ باید کرد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب هیدروکلروتیازید و بیزوپرولول میتوانند موجب اخلال در متابولیسم قند خون شده و مقداری باعث رفتن قند خون شوند در پاسخ به این سوال که چه باید کرد بستگی به علت مصرف دارو و امکان جایگزین کردن آن با سایر داروها دارد
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام / علت ضعف و سستی بدن چیست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      این حالت علل بسیار زیادی می تواند داشته باشد و بسیار کلی است و پاسخگویی به آن در این حد کلی غیر ممکن است
درحال دریافت اطلاعات