درمان آریتمی بطنی با آمیودارون

قرص آمیودارون برای درمان انواع خاصی از آریتمی های بطنی جدی و تهدید کننده ی زندگی استفاده می شود. در نوع خاصی از ریتم غیر طبیعی قلب، زمانی که داروهای دیگر نتوانند به درمان کمکی کنند از آمیودارون استفاده می شود.

آمیودارون جز دسته ای از داروهاست که ضدآریتمی نام دارند. عملکرد این دارو با شل کردن عضلات قلب بیش فعال است.

نحوه مصرف قرص آمیودارون

قرص آمیودارون به صورت قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. این دارو معمولا به صورت روزانه یک یا دو قرص مصرف می گردد. شما ممکن است امیودارون را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مواظب باشید که همیشه آن را به یک صورت مشخص مصرف کنید.

دستورالعمل های روی برچسب دارو را به درستی رعایت کنید و در صورتی که موردی را متوجه نشدید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید تا برای شما توضیح دهد. دارو را کمتر یا بیشتر از چیزی که برایتان تجویز شده است، یا بیشتر از زمانی که پزشک دستور داده است، مصرف نکنید.

این مهم است که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید را در یک لیست یادداشت کنید، هر دارویی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مکمل های غذایی.

شما باید هر زمانی که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، این لیست را با خود همراه داشته باشید. همچنین در موارد اورژانسی اطلاعات این لیست اهمیت فراوانی دارند.

👈 توجه : تداخل دارویی با میوه گریپ فروت: زمانی که آمیودارون را مصرف می کنید، نباید آب گریپ فروت بخورید.

 

در صورتی که یک بار مصرف آمیودارون را فراموش کردم، چه کنم؟

داروی مصرف نشده را رد کنید و مانند گذشته مصرف دارو را ادامه دهید. برای جبران داروی مصرف نشده، داروی بعدی را دوبرابر نکنید.

نحوه  نگهداری از آمیودارون

دارو را در ظرفی که آن را خریداری کرده اید، نگه دارید، در آن را کاملا ببندید و دور از دسترس کودکان قرار دهید. آمیودارون را در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوبت نگه دارید.

نام های تجاری قرص آمیودارون

Cordarone (داروی کوردارون) و Pacerone (پاکرون)، نام های تجاری این دارو هستند.

عوارض داروی قلبی آمیودارون

مهم است که پزشک قلب و عروق در ویزیت ها، منظم پیشرفت شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود آیا این دارو عملکرد مناسبی دارد یا خیر؟ برای ارزیابی عوارض ناخواسته ممکن است انجام آزمایش خون نیاز باشد.

 

⚠ استفاده از آمیودارون هنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. از داروهای پیشگیری از بارداری کارآمد استفاده کنید تا از باردار شدن جلوگیری کنید. اگر گمان می کنید در هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید، به سرعت با پزشکتان صحبت کنید.

⚠ در صورتی که تنگی نفس، تیر کشیدن در قفسه سینه، سرگیجه، یا هر نوع مشکل دیگری در تنفس در هنگام استفاده از این دارو داشتید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ آمیودارون می تواند باعث تغییر در ریتم قلبی شما، مانند مشکلی به اسم QT با طول کشیده شود. این دارو ممکن است باعث غش کردن یا عوارض جانبی جدی تر در بعضی از بیماران شود. اگر هر مشکلی در ریتم قلبی، مانند سریع شدن تپش قلب یا بی نظمی در ضربان قلب شدید، به سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

⚠ ممکن است در هنگام مصرف این دارو دچار مشکلات کبدی شوید. اگر یک یا چند مورد از علائمی همچون: درد شکم یا حساسیت آن، مدفوع قرمز رنگ، تیرگی ادرار، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، لکه های پوستی، تورم پایین پاها، خستگی یا بیحالی غیر معمول یا زردی پوست یا چشم را داشتید، استفاده از دارو را متوقف کنید و به پزشکتان مراجعه کنید.

⚠ در صورت تاری دید، مشکل در مطالعه، یا هر مشکلی در بینایی در هنگام درمان یا بعد از آن فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشکتان بخواهد که یک متخصص چشم، چشم های شما را معاینه کند.

⚠ در صورت احساس سوزش، بی حسی، قلقلک، یا احساس درد در دست، بازو، یا پاها به پزشک مراجعه کنید. این ها می توانند علائمی از یک مشکل به اسم نوروپاتی محیطی باشند.

⚠ قبل از هر نوع جراحی (شامل جراحی هایی دندان) یا درمان های اضطراری، در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع رسانی کنید. ممکن است نیاز باشد چند روز قبل از جراحی یا آزمایش های پزشکی استفاده از این دارو را متوقف کنید.

⚠ آمیودارون حساسیت پوست شما به نور خورشید را افزایش می دهد، قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ممکن است سبب آفتاب سوختگی شدید شود. ممکن است تا چند ماه بعد از توقف درمان، حساسیت پوست شما به نور ادامه داشته باشد. در محیط باز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از لباس های محافظ و کلاه استفاده کنید. از نورهای خورشیدی و تخت های برنزه کردن استفاده نکنید.

 

⚠ بعد از این که از آمیودارون در دراز مدت استفاده کردید، ممکن است یک لکه آبی-خاکستری در پوست شما ایجاد شود، به خصوص در نواحی که در معرض نور خورشید قرار داشته اند، مانند صورت، گردن و دست شما. این لکه معمولا بعد از اتمام درمان با آمیودارون از بین می رود، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد. در صورتی که این تغییر رنگ اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید.

⚠ گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی آمیودارون را با افزایش مقدار آن در بدن افزایش دهد. در هنگام مصرف این دارو نباید از گریپ فروت یا آب آن استفاده کنید.

⚠ قبل از مشورت با پزشکتان از داروی دیگری استفاده نکنید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های ویتامین می شوند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من ۸ماه پیش دچار نارسایی قلب شدم با Ef15درصد ک در بیمارستان بابل icdدو حفره ای کار گذاشتن.۵ماه بعد عمل دچار حمله ی قلبی شدم و دستگاه در یک مرحله ۵بار بم شوک زد...
    انالیز کردم و قرص امی دارون و سایر قرصا نظیر بیزوپرولول.انالاپریل.فروزماید و جدیدا کپسول مگزلیتین استفاده میکنم.چند روز پیش دچار اریتمی afشدم و ۱۷بار بم شوک زد ک خیلی بد بود و رنج کشیدم...
    ۵روز بستری شدم و دوبار انالیز شدم...الانم مجددا همون دارو ها تجویز شده....امی دارون ۲۰۰رو هر ۱۲ساعت و مگزیلیتین هم هر ۱۲ساعت تجویز کرده دکترم...اقای دکتر استرس و ترس از تکرار این اتفاق مث خوره به جانم افتاده...برای بهبود اوضاعم توصیه ای بهتر یا نوع درمان دیگه ای هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب داروهای مناسبی را مصرف می کنید. متاسفانه امکان تکرار هست. در صورتی که تنگی نفس فعالیتی زیادی ندارید، فعلا نیاز به درمان های جایگزین ندارید
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دچار آریتمی af هستم الان بعد از عمل PDA سه بار af شدم دکترم قبلا قرص امیودارون میداد الان قطع کرده و قرص فلکائین ید 100 بهم داده میخواستم بدان عوارض کدام دارم آریتمی بیشتر هست در ضمن امیودارون استفاده می کردم دچار کم کاری تیروئید شدم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بعلت بروز کم کاری تیروئید مصرف آمیودارون در شما ممنوع است و همان فلکائین آمید را ادامه دهید
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر
    من جوان 36 ساله هستم در سال 89 عمل pdaانجام دادم در سال 97 دچار آریتمی شده و با مصرف دارو امیو دارون و زالربان و کونکور مشکلم آریتمی برطرف گردید که یک مدت داروها قطع و بعد چند ماه دچار Af گردید که با شوک کانورت گردیم الان حدود 2 سال هست داروها ذکر شده مصرف میکنم و تحت کنترل می باشم اما الان دچار تیروئید کم کار شدم TSHبالا و دچار خستگی و یبوست خواب رفتن دستها و سردی بدن از شما دکتر محترم درخواست میکنم که آیا دارو فوق مصرف شود یا ابلت انجام بدهم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب علت کم کاری تیروئید می تواند مصرف آمیودارون باشد. آیا نوع آریتمی شما فیبریلاسیون دهلیزی است؟ لطفاً تصویر گزارش آخرین اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر هادی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله ،پرولاپس میترال هم دارم پلاکت خون هم در آزمایش کمی پایین هست
      در حال حاضر امیودارون روزی 1/2 و کونکور 2/5 روزی 1 و آ اس آ 81 روزی 1 عدد مصرف می کنم
    3. تصویر کاربر هادی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله
      پرولاپس میترال هم دارم پلاکت خون هم در آزمایش کمی پایین هست
      در حال حاضر امیودارون100 روزی 1 و آ اس آ 81 روزی 1 عدد و کونکور 2.5 روزی 1 عددمصرف می کنم
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      در هر صورت باید آمیودارون را قطع کنید و در صورت عود فیبریلاسیون از داروهای دیگر استفاده کنید
    5. تصویر کاربر هادی شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام صبح بخیر
      جایگزین دارو امیودارون چیست که عارضه کمتری داشته باشه در ضمن من با هولتر 48 ساعته که دارو هم مصرف میکنم گاهی اوقات دچار afشدن هم دارم
      از اینکه پاسخگو سوالات بیماران هستید کمال تشکر دارم و خداوند متعال برای شما آرزو سلامتی میکنم
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      می توانید از فلکائین آمید استفاده کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ستاره سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید من دختری 21ساله هستم،احساس سنگینی و گرفتگی روی قلبم دارم بعضی مواقع تپش قلب،تنگی نفس واحساس خستگی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد مسئله مهمی نیست ولی در صورت ادامه این وضعیت جهت بررسی های لازم به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت استادیزدانخواه.مادرم با مدارک ارسالی شده حضورتان دارای پیس میکر 67ساله وبا داروهای مصرفی زالربان ۱۵ لوزارتان 25کارودیلول ۶/۲۵ تجویزشده است.دکترشون هم گفتند که اینبار مصرف داروهایش تغییر کرده و اینکه نظر جنابعالی در مورد نحوه مصرف داروهایش چگونه مصرف کنند چون نسخه ننوشته بودند چطور مصرف کنند و هرچند قبل فقط زالربان و لوزارتان هرروز یک عدد مصرفمیکردند‌.دلیل این تغییر داروها هم چی هست.نظر شما را خواستاریم.ممنون.ازلطف شما.
    1. تصویر کاربر سامان دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      باسلام مجدد.داروهای قند خون متورفین و تیرویید لوو تیروکسین هم دارند.ممنون.
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را نیز بفرستید
    3. تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام.
    4. تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام.
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      مصرف زالربان یک بار بعد از شام است و مصرف کارودیلول دو بار در روز ( دوز تابع فشارخون است) و لوزارتان یک یا چند بار در روز ( بسته به میزان فشار خون)
    6. تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ضمن عرض دوباره سلام خدمت استاد یزدان خواه.زالربان ۱۵ میلی لوزارتان ۲۵میلی و کارودیلول ۶/۲۵هست.همواره فشار خون هم ۱۱تا ۱۳بالای ۶تا۸هست.واینکه دستور فشار خون اگر مطللبی هست بفرمایید.ممنون واقعا از لطف گران قدرتان.
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      لوزارتان را با دوز و دفعات مصرف فعلی و کارودیلول را دو بار در روز با دور مصرف فعلی استفاده کنند
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    خب آقای دکتر خطرش برای خودم هست یابچه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً ادامه درمان را در بیمارستان شهید رجایی پیگیری بفرمائید
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 521 مشاهده پرسش
    آقای دکتر از نظر خودتون من میتونم ۴ ماه دیگه دوام بیارم و بچمو به دنیا بیارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      با قبول ریسک بله ولی توصیه بنده ختم بارداری است
  • تصویر کاربر موسوی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    بیمار ما جهت عمل جراحی چشم، به دکتر قلبشان مراجعه کردند. ایشان گفتند قرص متوپرولول قطع شود. در نسخه ی جدید، قرص بیزوپرولول برای عصرها تجویز شده.
    الان نمی‌دانیم آیا هر دو قرص را باید مصرف کنند یا این که فقط بیزوپرولول؟

    متشکریم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فقط بیزوپرولول را مصرف کنند
  • تصویر کاربر ژیلا پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 555 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدودن 3 ماه قبل عملrfaبعلت psvtوaf توسط آقای دکتر اورعی انجام دادم دیروز مجدد دچارحمله ی afباپاسخ بطنیتند187 شدم بستری شدم وبا امیودارون تزریقی ومتورال ودیگوکسین کنتر ل شدم امروز مرخص شدم وسینوسی شدم دکتر شریفی مجددا برام امیودارون خوراکی ومتورال وریواکسابان شروع کرده آیا لازمه دوبا ه شروع کنم آیا نیاز به ابلیشن مجدد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمائید که چند سال دارید؟ سابقه سکته مغزی، فشارخون، دیابت و یا نارسایی قلبی دارید یا خیر؟
    2. تصویر کاربر ژیلا پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      48 ساله هستم سابقه ی هیچ بیماری هم ندارم حتی اضافه وزن هم ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      نیازی به مصرف ریچارد ندارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ژیلا چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 2ماه قبل باتشیصpatوafتوبیمارستان نیکان عمل rfaابلیشن انجام دادم تو این دوماه خوب بودم از صبح تاحالا دوبار دچار تاکیکارد تاحدود120 دردقیقه شدم که هرباربامتورال ولیبریوم کنترل شده من باید مدام متورال برخوردم دیگه یا بازم آریتمی عودکروه وباید ابلیشن انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب برای این که مشخص شود که عود اتفاق افتاده است یا خیر نیاز به گرفتن نوار قلب در حین طپش قلب است. در مجموع احتمال عود کم است
درحال دریافت اطلاعات