بررسی علائم و راهکارهای درمانی گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب و یا به عبارتی بیماری عروق کرونری ( CAD ) یکی از رایج ترین انواع بیماری های قلبی است. این بیماری زمانی به وجود می آید که عروق حاوی خون به سمت عضله قلب، سفت و تنگ شوند. دلیل این موضوع نیز انباشته شدن کلسترول و دیگر مواد معدنی به نام پلاک بر روی دیواره های داخلی عروق بدن است.

به این انباشه ها آترواسکلروز گفته می شود. با رشد این مواد بر روی دیواره ها، خون کمتری در عروق به جریان می افتد. در نتیجه، عضله قلب نمی تواند خون یا اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. در نتیجه مشکل درد قفسه سینه ( آنژین ) یا حمله قلبی برای فرد به وجود می آید. بیشتر حمله های قلبی زمانی رخ می دهند که یک لخته خون مسیر حرکت خون به سمت قلب را مسدود کرده و منجر به آسیب دائمی به عضله قلب می شوند.

علت گرفتگی رگ قلب

علت گرفتگی رگ قلب

اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، تغذیه ناسالم و کشیدن سیگار و تنباکو از جمله فاکتور های ریسکی برای بروز بیماری عروق کرونری به حساب می آیند.

داشتن سابقه خانوادگی در بیماری های قلبی نیز ریسک بیماری های عروق کرونری را بالا میبرد. به خصوص اگر اعضای خانواده در گذشته سابقه بیماری های قلبی قبل از پنجاه سالگی را داشته باشند.

  • سن، مخصوصا بالاتر از ۶۵ سالگی
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی ، به ویژه اگر یکی از نزدیکان شما در سنین جوانی به بیماری قلبی مبتلا شده باشد
  • مردان در معرض خطر جدی تری برای حمله قلبی قرار دارند.
  • فشار خون بالا و کلسترول بالا
  • استرس بالا
  • عدم فعالیت بدنی
  • نژاد: آمریکایی های آفریقایی تبار در خطر جدی تری نسبت به افراد نژاد های دیگر هستند زیرا میزان فشار خون در آن ها بالاتر است. همچنین افزایش وزن و دیابت در برخی از افراد آسیایی و اسپانیایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به وجود آورد.
  • سیگار کشیدن
  • رژیم ناسالم ، از جمله غذاهایی که دارای چربی اشباع شده بالا ، چربی ترانس ، نمک و قند هستند.
مردان در معرض خطر جدی تری برای حمله قلبی قرار دارند و در مقایسه با خانم ها زودتر دچار این مشکل می شوند. البته این ریسک بروز بیماری قلبی در ۷۰ سالگی در هر دو جنسیت مشابه هم خواهد بود

علائم بیماری عروق کرونری قلب

اگر عروق کرونری شما تنگ شوند توانایی رساندن خون حاوی اکسیژن به اندازه کافی به قلب را نخواهند داشت، به خصوص زمانی که قلب در حین ورزش و حرکت ضربان بالایی داشته باشد. البته توجه داشته باشید علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان مشابه با این علائم در افراد مسن است.

در ابتدا ممکن است جریان خون کاهش یافته علائم خاصی را به وجود نیاورد. با گذر زمان و افزایش پلاک در دیواره عروق کرونری فرد ممکن است علائم و نشانه های خاص بیماری های عروق کرونری را تجربه کنید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت:

درد در قفسه سینه

ممکن است در قفسه سینه خود حس فشار یا تنگی داشته باشید، انگار که کسی روی سینه شما ایستاده است. به این درد آنژینا گفته می شود و معمولا در وسط و یا سمت چپ از قفسه سینه بروز می کند. آنژینا عموما به واسطه استرس بدنی یا ذهنی به وجود می آید. معمولا درد ناشی از آن بعد از چند دقیقه از پایان فعالیت پر استرسی که دارید ناپدید می شود. در برخی افراد، به خصوص در بانوان، ممکن است درد کوتاه اما قوی باشد و در گردن، دست یا کمر احساس شود.

تنگی نفس

اگر قلب شما نتواند خون کافی را برای نیاز بخش های مختلف بدن پمپاژ کند، ممکن است با مشکل تنگی نفس یا خستگی شدید در حین فعالیت ورزشی مواجه شوید.

 حمله قلبی

عروق کرونری که به شکل کامل مسدود شده باشند از عوامل اصلی بروز حمله قلبی هستند. نشانه ها و علائم همیشگی و مهم حمله قلبی شامل فشار شدید در قفسه سینه، شانه و درد دست چپ هستند و گاهی اوقات با تنگی نفس یا تعریق روبرو می شوید.

معمولا احتمال بروز علائم حمله قلبی نظیر درد گردن و فک در آقایان به نسبت بانوان کمتر است. بانوان ممکن است علائم دیگری همچون تنگی نفس، خستگی یا حالت تهوع را تجربه کنند. گاهی اوقات حمله قلبی بدون هیچگونه علائم و نشانه های خاصی در فرد به وجود می آید.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم

اگر شما در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار داشته باشید و یا علائم خاصی در بدنتان وجود داشته باشند، پزشک معالج جهت تشخیص مشکل ممکن است آزمایش های مختلفی را پیشنهاد کند که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

الکتروکاردیوگرام

این آزمایش سطح فعالیت الکتریکی قلب، ضربان و سرعت تکرار آن را اندازه گیری می کند.

اکوکاردیوگرام

از سونوگرافی ( امواج مخصوص صدا ) جهت تولید تصاویری از قلب استفاده می کند.

تست ورزش ( تست استرس )

در تست ورزش در حین راه رفتن بر روی تردمیل ضربان قلب شما اندازه گیری می شود. این کار کمک می کند تا پزشک متوجه شود زمانی که نیاز به پمپاژ خون بیشتری به نواحی مختلف بدن است، قلب شما چگونه کار می کند.

آنژیوگرام کرونری

این آزمایش وضعیت انسداد و جریان خون عروق کرونری را بررسی می کند. این کار با استفاده از ایکس ری و وارد کردن رنگ مخصوصی در رگ ها انجام می شود.

اسکن کلسیم عروق کرونری

آزمایش سی تی اسکن به پزشک در مشاهده عروق کرونری کمک می کند تا هرگونه انباشته کلسیم و پلاک در آن ها مشخص شود.

درمان گرفتگی عروق قلب

درمان بیماری عروق کرونری می تواند شامل موارد زیر شود:

تغییرات در سبک زندگی

اگر سیکار می کشید باید این عادت را ترک کنید. از غذاهای فراوری شده کمتر استفاده کرده و به سمت رژیمی با شکر کم، نمک کم و چربی های اشباع شده محدود بروید. اگر بیماری دیابت دارید، قند خون خود را در حالت کنترل شده حفظ کنید. به شکل مرتب ورزش کنید.( اما قبل از شروع هرگونه برنامه تمرینی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید)

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

اگر ایجاد تغییرات در سبک زندگی مطابق با موارد بالا کافی نیست، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. دارو های مصرفی شما به وضعیتی که در آن قرار دارید بستگی دارند.

اگر بیماری عروق کرونری در شما تشخیص داده شده باشد، ممکن است نیاز باشد آسپیرین مصرف کرده و همچنین از داروی استاتین به جهت کاهش کلسترول خون استفاده کنید. البته ممکن است داروی دیگری برایتان تجویز شود.

عمل گرفتگی رگ قلب

از جمله موارد رایج در درمان بیماری عروق کرونری می توان به آنژیوپلاستی بالن، عمل جراحی بای پس عروق کرونری و قرار دادن استنت اشاره کرد.

تمامی این پروسه های درمانی می توانند جریان خون به سمت قلب را بهبود بخشند اما هیچ کدام توانایی درمان کامل بیماری عروق کرونری را ندارند.

همچنین پزشکان در حال تحقیق و آزمایش جهت یافتن روش های نوآورانه در درمان بیماری های قلبی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنژیوژنز

برای این پروسه درمانی، به کمک رگ ها و به صورت مستقیم به بافت آسیب دیده قلب، سلول های استم و دیگر موارد ژنتیکی تزریق می شوند. این کار به رشد رگ های خونی و دور زدن رگ های بسته شده کمک می کند.

پروسه EECP

افرادی که از آنژینا مزمن رنج می برند اما داروهای نیتراتی به آن ها کمکی نکرده و یا کاندیدای مناسب برخی پروسه های درمانی خاص نیستند باید از EECP استفاده کنند.

این پروسه به شکل سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. در این روش از بند های خاصی استفاده شده و در پا بسته می شوند. این بند ها باز و بسته شده و جریان خون در عروق کرونری را تقویت خواهند کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق در تهران

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشیدخانمی 42 هستم شبی یک عدد لوزارتان 50 ودیلتیازم 60 نصف صب وشب میخورم بنده علاقه زیادی ب دمنوش دارم ودر طول روز 2 فنجون دمنوش میخورم آیا تداخل دارویی بوجود نمی آید با مصرف داروهای فشارخون ک مصرف میکنم...با سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و احترام ؛ اینجانب با سن ۴۷ سال بعلت درد در قفسه سینه با اصرار آنژیوگرافی شدم که نتیجه ماسل بریج لوله ای با ۵۰ درصد گرفتگی و ef 55 بود . داروهای تجویزی پزشک محترم متورال ۵۰ دو عدد آسپرین روزانه استاتین ۲۰ و امگا ۳ دو عدد روزانه است . ولیکن درد قابل تحمل در سینه بالاخص زیر کتف احساس می کنم آیا راهنمایی خاصی برای بنده دارید ؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش انژیوگرافی را بفرستید
    2. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      باسلام و احترام و تشکر از زحمات حضرتعالی.
    3. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      باسلام و احترام ؛ تشکر از زحمات حضرتعالی
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به توضیحات شما درمان های ارائه شده مناسب و کافی هستند و نیاز به اقدام دیگری نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده ۲۵ سال سن دارم و چند وقتی هست که با دستگاه های فشارخون دیجیتالی اندازه گیری میکنم معمولا بین ۱۵تا ۱۶ فشار خون دارم و جدیدا خیلی احساس داغی بدن دارم ناگفته نماند برای کنترل استرس هم گاها هفته ای یک مرتبه پروپرانول ۲۰ مصرف میکنم به نظر شما این فشار بالا از عوارض مصرفه قرصه؟و ایا نیازی به مراجعه به دکنر وجود داره ممنون میشم به من کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر از عوارض دارو نیست. حتما نیاز به انجام هولتر فشار خون ۲۴ ساعته و آزمایش دارید
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    ضررهای ابلیشن و انژیوگرافی روی قلب چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با عرض پوزش سوال شما بسیار کلی است و پاسخ به این دو سوال خارج از مجال پرسش و پاسخ است
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام لطفا نتیجه اکو قلب ارسال شده را تفسیر فرمایید ضمنا نوار قلب سالم میباشد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نارسایی خفیف دریچه میترال و تری کوسپید با فشار شریان ریوی نرمال گزارش شده است
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخواستم بدونم که تست CPETچی هست؟وچه کاربردی داره؟ایا میتونه مشکلات عروق قلب وریه رو تشخیص بده؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در تست ورزش قلبی ریوی میزان مصرف اکسیژن بافتی و تولید دی اکسید کربن بافتی اندازه گیری می‌شود و در بیماران با نارسایی قلبی، بازتوانی قلبی، و انواع بیماریهای ریوی از جمله بیماران با فشار خون بالای شریان ریوی کاربرد دارد
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باعرض پوزش ایا مواردی که درتست ورزش ساده مشخص میشود در این نوع تست نیز مشخص میشود؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهتاب دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر داروی تجویزی شما برای تنگی دریچه میترال قلب چیست آیالازم هست مادرم دوباره اکو کند یک ماهی هست اکو کرده؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پروپرانولول، فروزماید و در صورت وجود فیبریلاسیون دهلیزی وارفارین. تکرار اکو هر شش ماه تا یکسال بر اساس اطلاعات اکو کافی است
  • تصویر کاربر بیتا چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر علت لرز داخلی بدن بخصوص هنگام خواب و نیمه های شب و اول صبح بعد بیداری بوجود میاد چیست ... یک لرز داخلی که دقیقا مثل ویبره میمونه که در سر و قفسه سینه و دستها احساس میشه ... ایا به قلب مرتبطه ....
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال بسیار زیاد مبتلا به اظطراب هستید لطفاً ابتدا با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر ابوالفضل دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خوبید شما؟
    ببخشید من از زمانی که ویروس منحوس کرونا اومده تا الآن اکثر روزها نفس تنگی دارم که بیشتر روزها در شب یعنی از غروب آفتاب تا وقتی که میخواهم بخوابم دارم اما وقتی که میخواهم بخوابم راحت خوابم میبره میخواستم اگه میشه من رو راهنمایی کنید.
    خیلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به اینکه در روز و حین فعالیت تنگی نفس ندارید احتمالاً مشکل جدی نیست و بیشتر حساسیت به یکی از مواد موجود در منزل مطرح است ابتدا با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی مشورت بفرمایید و در صورتی که از این نظر مشکلی نبود یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید.
    2. تصویر کاربر ابوالفضل دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کاوه سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.چند وقت‌پیش کیسه صفرای منو برداشتن.دکتر مشاور قلب بمن‌گفت ماهیچه قلبم ضعیفه وللید تحت نظرباشم‌.گفت‌احتمال رفعش بادارو هست.یخودش مراجعه کردم.توار قلب.اکو‌ وآنژیو گرفت.واریتمی‌قلبم وگرفتگی یکی‌از رگای فرعیم تشخیص داده شد‌‌.بل دارو تاثیری ددر من رر طوت یکماه ایجاد نشد.تنگی‌نفس خوابو ازم‌گرفته بود.سرکاد نمیتونستم برم‌مراجعه مجدد داشتم گفتند من‌باطری قلب توصیه میکنم و عنوان داشتن که با چند دکتر مشاوره بگیرم..گفتم‌شما‌باید کمیسیون‌بزارین نه اینکه من‌با این وضعم‌هرروز برم این دکترواون دکتر.قابل بذکرست دررابطه با رگ فرعیم گفت نیازی نیست فنر‌گذاشته بشه ودارودرمانی داد.به دکتر مشاور مراجعه وعنوان کردن به زندگی عادیت برس.بعداز چند روز وضع من بدتر شد.مراجعه کردم مجدد وگفتن باید ابلیشن انجام بدم.وهمزمان دکتر آنژیوپلاست دیگری عنوان داشتن که باید فنر بزارم.انجام دادم ۲موردودر یک روز.دکتر آنژیوپلاستو که دیگه اصلا ندیدمش.دکتر ابلیشن اعلام کرد تا یکماه استراحت مطلق وپیاده روی بعداز ۲هفته در حد ۱۰یا ۲۰متر.میخواستم سوال کنم جناب دکتر ایت این استراحت واین‌پیاده روی آیا منطقی خواهد بود بعداز ۲تا عمل؟فعالیتم در متزل باید چگونه باشد.عادی یا فقط روی تخت؟احساس نمیکنین‌دکتر موفق نبوده ونمیخواد عنوان کنه بعداز هزینع ۲۶میلیون تومن؟لطفا بفرمائید مواردو وممنونم ازت
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی، انژیوگرافی و آنژیوپلاستی و ابلیشن را بفرستید
    2. تصویر کاربر کاوه یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام.جناب‌دکتر .من‌زیاد وارد نیستم.نمیدونم‌اصلا ارسال شد یا خیر.از دفترتون‌اگه‌کسی‌واتساپ‌داره من‌فایلشو‌بفرستم.با‌کمال شرمندگی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در قسمت پایین سوال جدید پارو بخش تصاویر پیوست شده و با استفاده از راهنمایی فایل های مورد نظر را آپلود بفرمایید
    4. تصویر کاربر کاوه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ارسال عکس
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به این مدارک به احتمال بسیار زیاد با تغییر داروها و دوز مناسب علائم شما بهبود قابل توجهی خواهند داشت. لطفاً لیست داروهای مصرفی با دوز مصرفی و همچنین تصویر نوار قلب خود را نیز بفرستید
    6. تصویر کاربر کاوه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جناب‌دکتر بزرگوار.
      از طریق خواهرزادم عکسامو فرستادم.چیزائیو‌که دستور فرمودین.
      از دیشب درد در قسمت قلبم به انضمام دست چیم دارم.در ضمن‌عجیب تنگی‌نفس دارم.توری که حتی تا سرویس میرم‌یا بلند میشم نفسم‌به شماره میفته..ماندم توش دکتر.کارو زندگیمو دارم از دست میدم.کمکم‌کنین وراهنمائ بفرمائین چه بکنم.ممنون
    7. تصویر کاربر کاوه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس سری دوم
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تعبیه باطری یا پیس میکر کمکی نخواهد کرد. بهترین کار تنظیم داروهای مصرفی است. در صورت ادامه درد و تنگی نفس نوار قلب بگیرید. آسپرین و پنتوپرازول و کاپتوپریل و فروزماید را درصورتیکه فشارخون شما اجازه می‌دهد به داروهای مصرفی اضافه بفرمایید.
    9. تصویر کاربر کاوه سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دکتر بزرگواری فرمودین وقت گذاشتین.ارزوی سلامتی برای شما دارم.
      فقط‌جناب دکتر برای رفع‌یا کاهش تنگی‌نفس‌ چه داروئی را تجویز می فرمائید؟برای من‌کلافه کننده شده.گاهی حتی نمیتونم دراز بکشم.یا وسط غذا هم‌ کم‌میارم.از اسپری سابوتامول استفاده میکنم.تاثیری احساس نمیکنم.ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.
      دوستان طب‌سنتی قلیان‌آویشن‌یا عرق‌نعنای دوآتیشه رو توصیه‌میکنن.شما اعتقادی به این‌موارد دارید جناب دکتر؟
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      داروهای مورد نظر رو خدمتتون در بخش قبلی توضیح دادم. بنده اطلاعاتی در طب موسوم به سنتی ندارم
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات