بررسی علائم و راهکارهای درمانی گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب و یا به عبارتی بیماری عروق کرونری ( CAD ) یکی از رایج ترین انواع بیماری های قلبی است. این بیماری زمانی به وجود می آید که عروق حاوی خون به سمت عضله قلب، سفت و تنگ شوند. دلیل این موضوع نیز انباشته شدن کلسترول و دیگر مواد معدنی به نام پلاک بر روی دیواره های داخلی عروق بدن است.

به این انباشه ها آترواسکلروز گفته می شود. با رشد این مواد بر روی دیواره ها، خون کمتری در عروق به جریان می افتد. در نتیجه، عضله قلب نمی تواند خون یا اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. در نتیجه مشکل درد قفسه سینه ( آنژین ) یا حمله قلبی برای فرد به وجود می آید. بیشتر حمله های قلبی زمانی رخ می دهند که یک لخته خون مسیر حرکت خون به سمت قلب را مسدود کرده و منجر به آسیب دائمی به عضله قلب می شوند.

علت گرفتگی رگ قلب

علت گرفتگی رگ قلب

اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، تغذیه ناسالم و کشیدن سیگار و تنباکو از جمله فاکتور های ریسکی برای بروز بیماری عروق کرونری به حساب می آیند.

داشتن سابقه خانوادگی در بیماری های قلبی نیز ریسک بیماری های عروق کرونری را بالا میبرد. به خصوص اگر اعضای خانواده در گذشته سابقه بیماری های قلبی قبل از پنجاه سالگی را داشته باشند.

  • سن، مخصوصا بالاتر از ۶۵ سالگی
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی ، به ویژه اگر یکی از نزدیکان شما در سنین جوانی به بیماری قلبی مبتلا شده باشد
  • مردان در معرض خطر جدی تری برای حمله قلبی قرار دارند.
  • فشار خون بالا و کلسترول بالا
  • استرس بالا
  • عدم فعالیت بدنی
  • نژاد: آمریکایی های آفریقایی تبار در خطر جدی تری نسبت به افراد نژاد های دیگر هستند زیرا میزان فشار خون در آن ها بالاتر است. همچنین افزایش وزن و دیابت در برخی از افراد آسیایی و اسپانیایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به وجود آورد.
  • سیگار کشیدن
  • رژیم ناسالم ، از جمله غذاهایی که دارای چربی اشباع شده بالا ، چربی ترانس ، نمک و قند هستند.
مردان در معرض خطر جدی تری برای حمله قلبی قرار دارند و در مقایسه با خانم ها زودتر دچار این مشکل می شوند. البته این ریسک بروز بیماری قلبی در ۷۰ سالگی در هر دو جنسیت مشابه هم خواهد بود

علائم بیماری عروق کرونری قلب

اگر عروق کرونری شما تنگ شوند توانایی رساندن خون حاوی اکسیژن به اندازه کافی به قلب را نخواهند داشت، به خصوص زمانی که قلب در حین ورزش و حرکت ضربان بالایی داشته باشد. البته توجه داشته باشید علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان مشابه با این علائم در افراد مسن است.

در ابتدا ممکن است جریان خون کاهش یافته علائم خاصی را به وجود نیاورد. با گذر زمان و افزایش پلاک در دیواره عروق کرونری فرد ممکن است علائم و نشانه های خاص بیماری های عروق کرونری را تجربه کنید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت:

درد در قفسه سینه

ممکن است در قفسه سینه خود حس فشار یا تنگی داشته باشید، انگار که کسی روی سینه شما ایستاده است. به این درد آنژینا گفته می شود و معمولا در وسط و یا سمت چپ از قفسه سینه بروز می کند. آنژینا عموما به واسطه استرس بدنی یا ذهنی به وجود می آید. معمولا درد ناشی از آن بعد از چند دقیقه از پایان فعالیت پر استرسی که دارید ناپدید می شود. در برخی افراد، به خصوص در بانوان، ممکن است درد کوتاه اما قوی باشد و در گردن، دست یا کمر احساس شود.

تنگی نفس

اگر قلب شما نتواند خون کافی را برای نیاز بخش های مختلف بدن پمپاژ کند، ممکن است با مشکل تنگی نفس یا خستگی شدید در حین فعالیت ورزشی مواجه شوید.

 حمله قلبی

عروق کرونری که به شکل کامل مسدود شده باشند از عوامل اصلی بروز حمله قلبی هستند. نشانه ها و علائم همیشگی و مهم حمله قلبی شامل فشار شدید در قفسه سینه، شانه و درد دست چپ هستند و گاهی اوقات با تنگی نفس یا تعریق روبرو می شوید.

معمولا احتمال بروز علائم حمله قلبی نظیر درد گردن و فک در آقایان به نسبت بانوان کمتر است. بانوان ممکن است علائم دیگری همچون تنگی نفس، خستگی یا حالت تهوع را تجربه کنند. گاهی اوقات حمله قلبی بدون هیچگونه علائم و نشانه های خاصی در فرد به وجود می آید.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم

اگر شما در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار داشته باشید و یا علائم خاصی در بدنتان وجود داشته باشند، پزشک معالج جهت تشخیص مشکل ممکن است آزمایش های مختلفی را پیشنهاد کند که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

الکتروکاردیوگرام

این آزمایش سطح فعالیت الکتریکی قلب، ضربان و سرعت تکرار آن را اندازه گیری می کند.

اکوکاردیوگرام

از سونوگرافی ( امواج مخصوص صدا ) جهت تولید تصاویری از قلب استفاده می کند.

تست ورزش ( تست استرس )

در تست ورزش در حین راه رفتن بر روی تردمیل ضربان قلب شما اندازه گیری می شود. این کار کمک می کند تا پزشک متوجه شود زمانی که نیاز به پمپاژ خون بیشتری به نواحی مختلف بدن است، قلب شما چگونه کار می کند.

آنژیوگرام کرونری

این آزمایش وضعیت انسداد و جریان خون عروق کرونری را بررسی می کند. این کار با استفاده از ایکس ری و وارد کردن رنگ مخصوصی در رگ ها انجام می شود.

اسکن کلسیم عروق کرونری

آزمایش سی تی اسکن به پزشک در مشاهده عروق کرونری کمک می کند تا هرگونه انباشته کلسیم و پلاک در آن ها مشخص شود.

درمان گرفتگی عروق قلب

درمان بیماری عروق کرونری می تواند شامل موارد زیر شود:

تغییرات در سبک زندگی

اگر سیکار می کشید باید این عادت را ترک کنید. از غذاهای فراوری شده کمتر استفاده کرده و به سمت رژیمی با شکر کم، نمک کم و چربی های اشباع شده محدود بروید. اگر بیماری دیابت دارید، قند خون خود را در حالت کنترل شده حفظ کنید. به شکل مرتب ورزش کنید.( اما قبل از شروع هرگونه برنامه تمرینی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید)

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

اگر ایجاد تغییرات در سبک زندگی مطابق با موارد بالا کافی نیست، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. دارو های مصرفی شما به وضعیتی که در آن قرار دارید بستگی دارند.

اگر بیماری عروق کرونری در شما تشخیص داده شده باشد، ممکن است نیاز باشد آسپیرین مصرف کرده و همچنین از داروی استاتین به جهت کاهش کلسترول خون استفاده کنید. البته ممکن است داروی دیگری برایتان تجویز شود.

عمل گرفتگی رگ قلب

از جمله موارد رایج در درمان بیماری عروق کرونری می توان به آنژیوپلاستی بالن، عمل جراحی بای پس عروق کرونری و قرار دادن استنت اشاره کرد.

تمامی این پروسه های درمانی می توانند جریان خون به سمت قلب را بهبود بخشند اما هیچ کدام توانایی درمان کامل بیماری عروق کرونری را ندارند.

همچنین پزشکان در حال تحقیق و آزمایش جهت یافتن روش های نوآورانه در درمان بیماری های قلبی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنژیوژنز

برای این پروسه درمانی، به کمک رگ ها و به صورت مستقیم به بافت آسیب دیده قلب، سلول های استم و دیگر موارد ژنتیکی تزریق می شوند. این کار به رشد رگ های خونی و دور زدن رگ های بسته شده کمک می کند.

پروسه EECP

افرادی که از آنژینا مزمن رنج می برند اما داروهای نیتراتی به آن ها کمکی نکرده و یا کاندیدای مناسب برخی پروسه های درمانی خاص نیستند باید از EECP استفاده کنند.

این پروسه به شکل سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. در این روش از بند های خاصی استفاده شده و در پا بسته می شوند. این بند ها باز و بسته شده و جریان خون در عروق کرونری را تقویت خواهند کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق در تهران

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب ..
    عذر میخام دخترم 6ساله هستش پارسال چندباری دچار سوزش و تیر کشیدن قلب شد نوارقلب و به اصرار من اکوی قلب شد و گفتن مشکلی نداره . امسال هم دو سه باری موقعی که صدای بلندی مثل جوشکاری رو شنید دچار استرس شد سریع قلبش تیر کشید وو سوزش حدود ده دقیقه
    ممنون میشم بفرمایید احتیاج داره پیش متخصص ببرمش قلب ببرم؟چون خودم فکر میکنم به روانشناس احتیاج داره
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به اقدام خاصی نیست و جای نگرانی وجود ندارد
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی
    پسرم ۸ سالشه و چند باری از تیر کشیدن سمت قلب و انتقال درد به پشت شکایت داره و سریع رفع میشه در ضمن پسرم سابقه ی رفلاکس معده هم داره ولی تا به حال همچین دردی رو احساس نکرده بود وقتی ازش میپرسم که معده درده یا قلب ، قلبشو نشون میده و درد فقط چند ثانیه است و برطرف میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به این توضیحات درد فرزند شما منشا قلبی ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام. ضمن تشکر از وقتی که می گذارید. من 45 سال سن دارم . مدتی است که با هیجان و استرس سمت چپ بدن من و دست چپم درد می گیرد. کمبود اکسیژن هم دارم صبحها خیلی خمیازه می کشم. و الان با این شرایط کرونا تنگی نفس شدید در هنگام دویدن و یا تندراه رفتن دارم. امکان داره که رگهای قلبم مسدود باشن. من هر سال چگ آب می دهم و سال گذشته چربی خون و قندم لب مرز بود که دکتر توصیه کرد بیشتر مراقب تغذیه باشم و رعایت کنم. چون همسرم بیماری گرفتگی عروق دارد من هم نگران این بیماری هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به انجام تست ورزش و اکوکاردیوگرافی دارید
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام. ضمن تشکر از وقتی که می گذارید. همسر من دو سال پیش سکته قلبی کرده و مشخص شد دو تا از رگهای قلب ایشان کاملا بسته شده که طی دو مرحله استنت گذاری این رگها باز شدند و قرص پلاویکس نیز مصرف می کردند. بعد از 4 ماه دوباره سکته قلبی رخ داد و اینبار رگی که استنت داشت با لخته خونی بسته شده بود که بعد از بازکردن و گذاشتن استنت دوم در یک رگ دارو عوض شد و بریلینتا مصرف کردند تا یک سال. بعد یک سال قرص بریلینتا قطع و قرص زیلت تجویز شد. بعد از دو ماه مصرف دوباره دو تا از رگها با لخته خون بسته شده یکی کاملا و دیگر به صورت نیمه بسته. آنژیو انجام شد و رگ باز شد و مجددا بریلینتا در حال استفاده است. اما دریک هفته ای که از این عمل می گذرد سوزش قلب و درد قلب وجود دارد لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید. آیا دلیل این اتفاقات و گرفتگی ها را می توان مشخص کرد و از بروز مجدد آن جلوگیری کرد. و اینکه آیا این درد و سوزش بعد آنژیو طبیعی است؟؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تا یکی دو هفته بعد از آنژیوپلاستی درد سینه و نه سوزش طبیعی است. در مورد تکرار لخته شدن پیشنهاد میکنم که در سازمان انتقال خون تست مقاومت به اسپیرین و پلاویکس داده شود ضمن اینکه رویت سی دی آنژیوپلاستی ضروری است
  • تصویر کاربر سامیار چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    آقای دکتر بدن من چند روزی است که میسوزد و این مقدار در سمت چپ قفسه سینه بیشتر است. آیا همان ژلوفن این سوزش و داغ شدن را کم میکند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که سوزش است و نه درد از پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    باسلام
    پدر من ۷۳ سالشونه و گرفتگی سه رگ از قلبشون در آنژیوگرافی مشخص شد و دکتر عمل cabg تشخیص داده شد اما دکترا گفتن به دلیل گرفتگی عروق گردن ریسک عمل بسیار بالاست و دکتر مغز و اعصاب اجازه عمل ندادن و الان پدرم چن روزه که مرخص شده با داروی پلاویکس و آسپیرین و استاتین و دو داروی دیگه برای درمان و کنترل ضربان قلب و فشار خون . میخواستم ببینم آیا واقعا با این داروها میشه ادامه داد یا نه حتما باید عمل بشن و بدون هیچ گونه ملاحظه ای بگویین که آیا پدرم رو به مرگه یه نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت ابتلا یک طرفه عروق مغزی انجام جراحی قلب بلامانع است. آلترناتیو های دیگر استنت گذاری شریان مغز و سپس جراحی قلب باز و یا آنژیوپلاستی عروق قلبی بجای جراحی قلب باز است که برای تشخیص قطعی موارد آلترناتیو معاینه بالینی بیمار و رویت سی دی آنژیوگرافی و همچنین سایر مدارک ایشان ضروری است
  • تصویر کاربر محمودی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید.
    پسرم ضربان قلبش به 20رسیده فعلا بستری در بیمارستانه دکترش گفته 5تا6ماه طول میکشه تا ضربان قلبش به حالت نرمال برسه سوال من از آقای دکتر این بودکه ضربان بادارو به حالت نرمال برمیگردد یاخیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر با دارو ضربان قلب افزایش نخواهد یافت

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام من mild mvp دارم و mr مشکلی ندارم...ef هم 60 هستش و 22 سالمه...
    میخواستم بدونم 1_بدنسازی و فوتبال مشکلی برام ایجاد نمیکنه؟
    2_قبل دندانپزشکی رفتن باید آنتی بیوتیک بخورم یا موقع سرماخوردگی و... برای جلوگیری از اندوکاردیت؟
    3_برای جراحی هایی مثل بینی یا فک و بیهوشی عمومی مشکلی وجود نداره؟
    ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      می توانید ورزش های غیر رقابتی و هوازی رو انجام بدید
      نیاز به پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی ندارید
      و برای بیهوشی عمومی هم مشکلی ندارید

درحال دریافت اطلاعات