اسپاسم عروق کرونری قلب (علائم، علل، تشخیص، درمان)

اسپاسم عروق قلب نوعی عارضه قلبی عروقی موقت و زود گذر است که می‌تواند به صورت بالقوه موجب مشکلات جدی قلبی مانند حملات قلبی شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله عوامل مؤثر در بروز اسپاسم هستند.

اسپاسم قلبی چیست؟

اسپاسم قلب، در نتیجه گرفتگی ناگهانی عضلات در عروق کرونری قلب اتفاق می افتد. اسپاسم موجب تنگ شدن عروق و در نتیجه مانع از عبور جریان خون به قلب می‌شود.

علائم اسپاسم قلبی

اسپاسم رگ قلب در بسیاری از موارد به دلیل عدم بروز علائم خاص، قابل تشخیص نیست. در چنین شرایطی اسپاسم بسیار خطرناک بوده و می‌تواند موجب حمله قلبی شود.

ممکن است فرد گاهی دچار درد خفیف در ناحیه قفسه سینه شود. علاوه بر این برخی علائم دیگر اسپاسم نیز توسط خود فرد می‌تواند قابل تشخیص باشد. این موارد عبارت‌اند از:

  • آنژین قلبی یا درد قفسه سینه
  • درد در ناحیه چپ سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • احساس حالت تنگی و گرفتگی

همچنین ممکن است کاهی متوجه انتشار درد از قفسه سینه به سمت بازوها، گردن و استخوان فک شوید. اسپاسم عروق کرونری قلب مشکوک در صورتی است که درد قفسه سینه:

  • تنها در هنگام استراحت اتفاق افتد.
  • به مدت ۵ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.
  • بیشتر در هنگام شب و یا صبح زود اتفاق افتد.

علت اسپاسم قلب

  • فشار خون بالا و کلسترول بالا از اصلی ترین علل بروز اسپاسم هستند.

فشار خون بالا

  • حدود ۲ درصد از افراد مبتلا به آنژین، درد سینه ممکن است دچار اسپاسم قلبی شوند.
  • اسپاسم عروق کرونری قلب همچنین در افراد مبتلا به آترواسکلروز نیز بروز می یابد. آترواسکلروز وضعیتی است که رسوب داخل عروق موجب انسداد جریان خون می‌شود.

عوامل خطرزا در اسپاسم عروق کرونری

بیماری های قلبی موجب افزایش خطر اسپاسم قلب می‌شوند. کلسترول و فشار خون بالا، از جمله موارد در افزایش خطر گرفتگی عروقی هستند. موارد دیگری نیز می‌توانند خطر این نوع عارضه را افزایش دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مصرف دخانیات
  • استفاده از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین‌
  • استرس بیش از حد
  • سرماخوردگی بیش از حد
  • مصرف مشروبات الکلی

در صورت داشتن سابقه گرفتگی عروق قلبی باید به منظور کاهش خطرات جدی از موارد بالا پرهیز کرد.

اسپاسم قلبی چگونه تشخیص داده میشود؟

اسپاسم عروق کرونری قلب حاکی از نوعی اختلال قلبی بالقوه است. از این رو پزشک برای تشخیص این عارضه عکس‌برداری از قلب را تجویز می‌کند تا بتواند به کمک تصاویر دقیقی و روشنی از آن، برای درمان بیمار اقدام نماید. آزمایش های زیر، نمونه ای از موارد مورد تجویز پزشک است که عبارت‌اند از:

  • اکوکاردیوگرافی که به‌وسیله امواج صوتی فراصوت، تصویری از قلب ارائه می‌دهد.
  • نوار قلب که به منظور سنجش فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌شود.
  • آنژیوگرافی که با استفاده از اشعه ایکس به بررسی داخل عروق و جریان خون در قلب می پردازد.

آنژیوگرافی

این آزمایش ها از آنجا که به جزییات بسیار مورد نیاز برای تشخیص بیماری می پردازد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا زمانی که پزشک به درستی بیماری را تشخیص دهد، می‌تواند به درمان آن بپردازد.

درمان اسپاسم قلبی چیست؟

درمان این عارضه بر اساس تخفیف دردهای قفسه سینه انجام می‌شود که به طور عمده شامل تجویز داروهای زیر می‌شود:

  • نیترات ها که به منظور اتساع‌ و گشاد شدن عروق مصرف می‌شود. دوره مصرف نیترات ممکن است طولانی مدت بوده و به صورت قرص مصرف شود.
  • اِل آرژنین به صورت مکمل غذایی مصرف می‌شود و می‌تواند باعث پیشگیری از اسپاسم شود.
  • مسدود کننده کانال های کلسیمی که می‌تواند باعث کاهش گرفتگی قفسه سینه شود. دوره مصرف این دارو طولانی مدت است.

علاوه بر این داروها ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر که موجب کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شود، به منظور پیشگیری از حملات قلبی توسط پزشک تجویز گردد.

در طول درمان نیز مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک توصیه می‌شود و از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی باید به شدت پرهیز کرد.

عوارض اسپاسم قلب

اسپاسم عروق کرونری قلب نوعی عارضه موقت و زودگذر است اما می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد. در عدم درمان اسپاسم عروق کرونری قلب، این عارضه می‌تواند موجب بروز موارد ذیل گردد:

مطلب مرتبط: ضربان نامنظم قلب نشانه ی چیست و چگونه درمان می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان نامنظم قلب

نتیجه درمان افراد مبتلا به اسپاسم قلبی چگونه است؟

اسپاسم عروق کرونری قلب گاهی طولانی مدت و شدید است. بدین معنا که درمان آن ممکن است طولانی شود؛ اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت، پیروی از دستورات پزشک و درمان به موقع است که می‌تواند باعث بهبود این عارضه شود.

پیشگیری از اسپاسم قلبی

خطر ابتلا به اسپاسم رگ قلب می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به آترواسکلروز ، کاهش یابد. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی مستمر، کنترل فشار خون و عدم مصرف دخانیات نیز تأثیر به سزایی در پیشگیری از این عارضه دارد.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما دكتر گرامي
    من ٢٥سال هستم چند سال هست كه قلبم بي دليل تير خيلي محكمي ميكشه و بعد كم كم تير آروم ميشه شايد مثلا در هفته ٢بار اون لحظه اگه نفس عميق بكشم اون تير بيشتر ميشه جديدا موقع حرف زدن خيلي معمولي ايد چند بار نفس بگيريم تپش قلب هم اضافه شده به اين موضوع يا توي استخر نفس كم ميارم با يه حركت خيلي ساده قلبم محكم ميكوبه دوصورتي كه كار خاص و سنگيني اصلا نكردم قبلا دكتر قلب رفتم و گفت شلي دريچه قلب داري وبايد قرص پرانول بخوري اما اين تير كشيدنا هنوز ادامه داره .در ضمن زمينه بيماري قلبي هم در خانواده داريم ولي من در آزمايش قلب مشكلي نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بهتر هست که یک عکس سینه با کیفیت مناسب بگیرید و با یک متخصص بیماریهای داخلی مشورت بفرمائید

  • تصویر کاربر کوثر سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    باعرض سلام،من 48سال دارم،چندسال هست،تپش قلب دارم،فشار خون هم دارم،به توصیه دکتر متورال و لوزارتان مصرف می کنم،با مصرف متورال ضربان قلبم از85,90 به 75,80رسیده،فقط هر از گاهی احساس می کنم،برای لحظه کوتاهی،عضلات قلبم گرفته میشود و نمی‌زند و بعد با سرعت شروع به زدن می کند،این حالت بسیار اذیت کننده است،سعی می کنم با کشیدن نفس عمیق به حالت عادی برگردم،هولتر هم وصل کردم جز تپش شدید قلب چیزی نشان داده نشد،امروز این حالت شدیدتر بود میخواستم بدونم این دلیل این حالت چیست؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دلائل مختلفی داره از جمله اظطراب که احتمالا در شما هم همین عامل موجب اشکال شده در صورت عدم کنترل علائم میتونید دوز مصرف داروهای مورد اشاره رو افزایش بدید

  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    سلام، ۳۵ سال سن دارم و پنج سال پیش با تشخیص acs سی سی یو بستری شدم، دوروز ریتم af داشتم که برطرف شد. چکاپ کامل کردم مشخص شد ریشه اضطرابی داره حمله قلبیم. ۵ سال سرترالین مصرف کردم، به مرور دوزمو پایین آوردم وقطع کردم. الان آلپرازولام مصرف میکنم روزی نیم میل. ومیخوام این داروی جایگزین رو هم قطع کنم به مرور. اما دوزمو پایین میارم معمولا حوالی ۴-۵ صبح بیدار میشم ویکی دودقیقه بعدش دچار تپش قلب و تنگی نفس میشم(حمله گذرای ۲-۳ دقیقه ای دقیقا مشابه اولین بار که ۵ سال پیش اتفاق افتاد) اما خفیف تر که مجبور میشم بلافاصله یک میل آلپرازولام رو روی زبونم بذارم که سریعا آرومم میکنه. سابقه اختلالات عصبی خانوادگی از نوع اضطراب فراگیر، پانیک، پارانویید و مانیا هم داریم. سیگار الکل مخدر و محرک رو هم ۵ ساله قطع کردم و ورزش هوازی میکنم. نمیدونم چیکار باید کنم برای قطع مصرف بنزودیازپین. دوست ندارم مصرف کنم اما به خاطر اسپاسم عصبی کرونر مجبور میشم. پیش متخصص اعصاب و روان هم زیاد رفتم.میگن باید داروی ضد اضطراب مصرف کنی.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به توصیه روانپزشک خودتون عمل بفرمائید

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید حدود ۲ روز پیش درد شدید تو قسمت چپ سینم حس کردم در حدی که با اورژانس منو به بیمارستان بردند بعد از گرفتن چند آزمایش خون و نوار قلب دکتر عمومی گفت که قلبت مشکل نداره حالا من موندم و درد شدید سینه هام که حتی نمیتونم راحت نفس بکشم رو به بالا فقط میتونم بخوابم لطفاً راهنماییم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما احتمالا درد شما منشا اسکلتی و عضلانی داره و توصیه میکنم که بعد از گرفتن عکس سینه به یک متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه بفرمائید

  • تصویر کاربر رویا چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، من ۲۷ سالمه و شغلم خیلی پر تنش هست.دیروز با درد قفسه سینه از خواب بیدار شدم، درد در ناحیه چپ قسمت جلو و پشت بود و احساس میکردم چیزی تو قلبم فرو میره، موقع خنده و تکیه دادن هم درد به نسبت شدیدی داشتم و الان اصلا نمیتونم رو به بالا بخوابم، از کمپرس گرم و پماد استفاده کردم اما تاثیری نداشت، قابل ذکر هست که سابقه بیماری قلبی هم داریم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      از مسکن هایی مثل ژلوفن استفاده کنید

  • تصویر کاربر منیره دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . خانم ۳۶ ساله هستم. میگرن دارم و کار پر استرس. قرص ضد بارداری هم استفاده میکنم. قرص میگراکیم هم وقتی سردردم شروع میشه. حدود دو هفتس که به جای سردرد بیحال میشم و درد و مور مور شدن در کتف و بازو دارم. مخصوصا وقتی عصبی میشم به پای چپم هم میزنه حال خستگی شدید و به شماره افتادن نفس و لرزش دست دارم. این وضعیت آخر شب شدیدتره و برخی اوقات در حالت استراحت هم هست. سه ماه پیش درد شدیدی در قفسه سینه داشتم که رفتم بیمارستان قلب اسپاسم عضلانی بود. همچنین حدود ۱۰ سال پیش هم تپش قلب داشتم که دکتر نوار گرفتند و گفتند افتادگی درچه میترال خفیفه. لازم بتوضیحه که میگرنم در زمان قاعدگی و قبل از اون شدیدتره. ممنون میشم راهنماییم کنید. خودم احتمال میدم از قرص میگرن باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر از داروی میگرن نیست و احتمالا ناشی از تنش های روحی و استرس شغلی است ولی با توجه به وجود میگرن توصیه میکنم که از داروی میگرن استفاده نکنید

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 631 مشاهده پرسش
    با سلام
    بیماری که به مصرف داروهای TNG و پروپرانولول نیاز دارد وفشار خونش هم پایین باشد چه باید بکند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در بیمارانی فشارخون سیستولی کمتر از ۱۰۰ میلی متر جیوه و یا اصطلاحا ۱۰ باشه علیرغم نیاز به دارو مصرف آنها ممنوع است و از روشهای جایگزین باید استفاده کرد

  • تصویر کاربر نرگس دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 32سالمه از یک روزه که احساس تنگی نفس میکنم و گاهی یه احساس فشار روی قلبم و قفسه سینم میکنم میخوام بدونم باید چیکارکنم...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به بررسی بیشتری دارید بویژه اگر عوامل خطر نظیر استعمال دخانیات یا چربی خون و دیابت و فشارخون بالا یا سابقه مصرف دخانیات و یا سابقه خانوادگی بیماریهای قلبی داشته باشید

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده چند وقت هست که قفسه سینه و قسمت چپ سینه یعنی قلبم و پشتم احساس درد خفیف اما همراه با سوزش دارم،هفته ای ۱ یا ۲ بار ریتم قلبم به هم می ریزه و انگار یک ضرب نمیرنه،ضربانم معمولا بین ۸۵ تا ۹۵ هست،اما مادرم و ۲ تا از برادرانم آنژیو انجام دادند،البته بالای ۵۰ سال دارن و من ۳۶ سالم هست
    به تازه گی تست ورزش و اکو و سیتی آنژیو هم انجام دادم و همه چی نرمال بوده،اما با کمترین فعالیت ریتم قلب تند میشه و کمی هم قفسه سینم درد میکنه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب درد شما منشا قلبی نداره و برای بررسی ریتم قلب توصیه میکنم یک هولتر نوار قلب ۲۴ساعته و آزمایش کارکرد تیروئید انجام بدید.
      هولتر نوار قلب 24 ساعته

  • تصویر کاربر مهران شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام،من 29 سالمه ،بنده چند روز پیش دچار مسمومیت غذایی شدم،و علائم کاملا نشان دهنده مسمومیت بود،روز بعد یه درد خفیفی در ناحیه جناغ سینم احساس کردم که بعد از چند ساعت بهتر شد ،روز بعد دوباره این درد سراغم امد ،و کم کم کل قفسه سینم درگیر شد ،انگار وزنه سنگینی روی سینه باشه،و تقریبا ۱۲ ساعت طول کشید،به نظر شما علتش چی میتونه باشه،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمالا درد شما منشا قلبی نداره و ناشی از ریفلاکس مری باشه و توصیه میکنم که با یک متخصص گوارش مشورت کنید

درحال دریافت اطلاعات