مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب

بسیاری از افراد ظرف مدت یک الی دو هفته پس از انجام عمل استنت گذاری یا فنر گذاشتن قلب ، قادر به انجام فعالیت های روزمره خود خواهند شد. در این مقاله به بررسی مراقبت بعد از فنر زدن قلب خواهیم پرداخت.

بیشتر افرادی که آنژیوپلاستی انجام می دهند، در شریان مسدود شده استنت نیز می گذارند. معمولا بعد از باز شدن شریان توسط بالن، استنت گذاری انجام می شود. مراقبت های بعد از استنت گذاری از گرفتگی مجدد عروق جلوگیری می کند.

استنت از دیواره شریان ها محافظت کرده تا پس از آنژیوپلاستی دوباره تنگ نشوند. استنت شبیه یک سیم حلقه ای کوچک است.

دستورالعمل های جزئی در مورد ورزش کردن، مصرف دارو، زمان مراجعات بعدی و مراقبت از زخم، قبل از مرخص شدن از بیمارستان به بیمار داده می‌شود.

رژیم غذایی پس از استنت گذاری قلب

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از استنت گذاری، داشتن رژیم غذایی سالم است. داشتن رژیم غذایی سالم باعث تسریع بهبود و کاهش برخی خطرات احتمالی می‌شود. کاهش خطر رسوب مجدد در داخل دیواره عروق را می توان به عنوان یکی دیگر از مزایای رژیم غذایی سالم نام برد.

بر اساس مطالعات فراوان می‌توان ادعا کرد، رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزی، غلات، مغزها و آجیل می‌شود. این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای لبنی و آنتی اکسیدان ها را تأمین می‌کند. رژیم غذایی ایده آل باید در برگیرنده مواد غذایی زیر باشد:

رژِیم غذایی سالم

✅ گوشت

یا مواد غذایی جایگزین گوشت مانند تخم مرغ، بقولات و آجیل

✅ ماهی

مصرف ماهی به خصوص ماهی های سالمون، ماکرل‌ و ساردین که سرشار از امگا ۳ هستند به صورت دو بار در هفته به شدت توصیه می‌شود.

✅ غلات

از قبیل نان، کراکر، برنج قهوه ای، پاستا و جو

✅ لبنیات

مصرف لبنیات به خصوص لبنیات کم چرب، از جمله شیر و پنیر کم چرب

✅ آب

مصرف زیاد آب و پرهیز از نوشیدن نوشابه های قندی و مشروبات الکلی

✅ چربی های مفید

آجیل ها، آووکادو و برخی از ماهی ها دارای این نوع چربی ها هستند.

دو نمونه دیگر از موارد مرتبط با رژیم غذایی عبارت‌اند از:

✅ کاهش مصرف نمک

کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

✅ پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین

مصرف مواد غذایی شیرین، مضرات بسیاری دارند که یکی از آن‌ها افزایش وزن و چاقی است.

مصرف دارو پس از فنر گذاشتن قلب

مصرف دارو پس از فنر گذاشتن قلب ، یکی دیگر از مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب است، که باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری های قلبی می‌شود.

مراقبت های بعد از استنت گذاری - دارو

باید توجه داشت مصرف دارو زمانی مؤثر است که همراه با ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی سالم باشد. به طور کلی مصرف انواع داروهای ذیل برای بیمار تجویز می‌شود:

❇ داروهای ضد پلاکت

این داروها مانع از انعقاد خون در داخل استنت می شوند و موجب پیشگیری از حمله قلبی می‌شوند.

❇ داروهای کاهش دهنده کلسترول

این داروها علاوه بر این که موجب کاهش کلسترول یا چربی خون می‌شوند، همچنین بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده سبب کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته و حملات قلبی می‌شوند.

👈 مطلب مرتبط: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. اما برای کاهش کلسترول چی بخوریم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش کلسترول

❇ داروهای فشار خون

در صورت داشتن سابقه ی مشکلات قلبی، بیمار ممکن است از داروهایی مانند بتابلاکرها استفاده نماید، این داروها باعث کنترل فشار خون بالا و پیشگیری از آنژین قلبی و حملات قلبی می‌شوند.

داروهای ضد انعقاد خون، سبب نازک شدن رگ‌های خونی می‌شوند. از این رو ممکن است این داروها باعث بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر شوند:

  • کبودی
  • خونریزی

برنامه مصرف دارو برای هر بیمار مختص خود اوست. به همین دلیل هرگونه سؤال و مشکل در این زمینه باید با پزشک در میان گذاشته شود.

کنترل فشار خون

❇ مصرف آسپرین بعد از استنت گذاری

برای بسیاری از بیمارانی که آنژیوپلاستی شده و در رگ های ایشان استنت تعبیه می شود، دو داروی آسپیرین و پلاویکس تجویز می گردد.

بسیاری از بیماران در مورد مدت زمان لازم مصرف آسپرین بعد از استنت گذاری عروق قلب پرسیده بودند، دکتر یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در پاسخ به این پرسش می گویند :

رعایت مصرف منظم داروها پس از تعبیه استنت در عروق کرونر به جهت جلوگیری از تکرار گرفتگی عروق بسیار اهمیت دارد. برای بیمار آنژیوپلاستی شده، مصرف قرص آسپیرین روزانه باید مادام العمر ادامه داشته باشد.

❇مصرف پلاویکس بعد از استنت

در مورد پلاویکس نیز حداقل تا ۶ ماه بعد از عمل بیمار باید روزانه آن را مصرف کند و پس از اتمام دوره، با نظر پزشک معالج تصمیم به قطع یا ادامه مصرف دارو بگیرد.

مصرف آسپرین بعد از فنر گذاری قلب

مراقبت بعد از فنر زدن قلب

داشتن سبک زندگی سالم پس از عمل استنت گذاری و رعایت برخی نکات به منظور کاهش خطرات احتمالی مجدد، بسیار حائز اهمیت است. موارد ذیل نیز از جمله مواردی هستند که پس از عمل استنت گذاری باید آنها را کاملاً جدی گرفت:

  • کنترل فشار خون بالا
  • کنترل کلسترول بالا
  • کنترل قند خون و دیابت
  • کاهش اضافه وزن
  • عدم مصرف دخانیات
  • انجام فعالیت ورزشی

انجام برخی آزمایشات از قبیل آزمایش خون، نوار قلب و عکس‌برداری توسط اشعه ایکس در سال اول پس از انجام عمل آنژیوپلاستی نیز ممکن است توسط پزشک برای بیمار تجویز گردد.

در بعضی اوقات ممکن است ناراحتی در ناحیه قفسه سینه احساس شود. این ناراحتی ممکن است منقطع و به صورت سوزش در این ناحیه باشد که علت آن مربوط به عمل آنژیوپلاستی می‌شود و هیچ جای نگرانی ندارد.

⚠ نکته: در صورتی که دردهای قفسه سینه بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

مراقبت های بعد از استنت گذاری - پیاده روی

ورزش بعد از استنت گذاری

ورزش باعث تسریع در روند بهبودی بیمار شده و همچنین باعث کنترل فشار خون، وزن و کلسترول می‌شود. برای انجام فعالیت های ورزشی توصیه می‌شود ابتدا با حرکات ساده آغاز کرده و سپس شدت و زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

پیاده روی یکی از ورزش های ایده آل برای هر فرد است. علاوه بر این نیز می‌توان هرگونه سؤال راجع برنامه ورزشی را از پزشک خود سؤال کرد.

علت درد بعد از گذاشتن فنر در قلب

در ارزیابی درد سینه بعد از آنژیوپلاستی زمان شروع درد اهمیت دارد در صورتی که آنژیوپلاستی بصورت موفقیت آمیز انجام شده باشد و درد در زمان بین سه تا شش ماه بعد از آنژیوپلاستی شروع شده باشد احتمال تنگی مجدد داخل استنت هست و در صورتی که زمان شروع درد در فاصله زمانی کمی بعد از آنژیوپلاستی باشد معمولا در این افراد عروق حساستر بوده و تمایل بیشتری به اسپاسم عروقی دارند.

حالت اخیر در بیست درصد افرادی که آنژیوپلاستی می‌شوند دیده می‌شود. علت دیگر این دردها میتواند بعلت اتساع زیاد رگ توسط استنت باشد.

انجام فعالیت های روزمره پس از انجام فنر گذاشتن قلب

بعد از آنکه بهبودی حاصل شد، فرد نیز به مرور قادر به انجام فعالیت هایی روزمره خود خواهد شد، از قبیل:

◼ رانندگی

در صورتی که فرد بیمار دچار حملات قلبی نشده باشد، پس از گذشت دو روز از عمل، قادر به رانندگی خواهد بود. اما در غیر این صورت، رانندگی باید با توجه به نظر پزشک انجام شود.

◼ برداشتن اجسام سنگین

پس از عمل باید از برداشتن و بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلوگرم خودداری کرد. انجام فعالیت و ورزش که مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است نیز باید بر اساس نظر پزشک انجام شود.

👈 مطلب مرتبط: بالون زدن قلب ( آنژیوپلاستی ) چگونه انجام میشود؟ آیا بالون زدن قلب با خطر همراه است؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک  کنید.

بالون زدن قلب

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام مادر یک هفته هست که دوتا از رگها رو فنر گذاری کرده و پس از 6 روز که انجام داده پیاده روی رو دو سه روزه شروع کرده امروز زمان پیاده روی رو از 5 دقیقه به حدودا 10 دقیقه افزایش داده که یه کم قفسه سینش درد گرفت . نگران کننده است یا طبیعی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت تکرار این مسئله و بهتر شدن درد سینه با مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی توصیه می کنم که در اسرع وقت توسط پزشک محترم معالج ویزیت شوند

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۵۶ ساله ام و درتاریخ ۱۷ دیماه امسال آنژیوپلاستی شدم (یک رگ اصلی و یک رگ فرعی) آیا اجازه روزه گرفتن دارم یا خطر دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که داروهای دیگری که مصرف آنها نیاز به زمان بندی خاصی دارد که الزاماً باید در طول روز استفاده شود ندارید گرفتن روزه مانعی ندارد

  • تصویر کاربر ز. شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 584 مشاهده پرسش
    سلام. مادرم 59 سال دارد. چند وقت قلب با شکایت از درد شانه و کتف سمت چپ به بیمارستان مراجعه کردیم بعد از گرفتن نوار قلب پی وی سی در نوار قلب مشاهده شد به دنبال آن اکو و هولتر انجام شد که در اکو کارایی قلب45 درصد و در هولتر تعداد ضربا نا منظم زیاد بود به دنبال آن آنژیوگرافی و استنت گذاری برای یکی از رگ های قلب انجام شد. الان حدود سه روز بعد از فنر گذاری مادرم هنوز از احساس ضعف شکایت دارد مدام سرفه می‌زند و گاهی احساس طپش قلب دارد. میخواستم بپرسم آیا این علائم بعد از فنر گذاشتن طبیعی؟ ممکن که فنر جواب نداده باشه؟. ببخشید که سوال طولانی شد.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      سرفه ممکن است به علت داروهای مصرفی نظیر کاپتوپریل و یا انالاپریل باشد طپش قلب می تواند به علت پی وی سی های مورد اشاره باشد که در صورت نیاز باید با درمان دارویی مناسب و یا حتی ابلیشن درمان شود

  • تصویر کاربر شایان دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    پدر من چهار رگ گرفته داره دکتر تشخیص عمل باز داده است اما پدرم حالش خوب هست و شدیدا از عمل پرهیز میکند من واقعا به یک مشاوره خوب نیاز دارم امیدوارم سوالم رو جواب بدید چون واقعا برای پدرم میترسم که زیر دست دکتر خوبی عمل میشه یا خیر لطفا کمکم کنید!
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای پاسخ دقیق و قطعی به سوال شما نیاز به رویت سی دی آنژیوگرافی و گرفتن شرح حال کامل و معاینه خود بیمار دارم

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    پدرم یک سال پیش فنر گذاشتن الان دکتر میگه ۲۵ درصد قلبشون کار میکنه دریچه قلبشون باز شده قلب خیلی ارام کار می کنه راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکو ایشان را بفرستید
      به احتمال بسیار زیاد در صورتی که علامتی (شامل درد قفسه سینه و تنگی نفس) نداشته باشند نیاز به اقدام خاصی نیست و درمان دارویی مناسب بهترین گزینه ادامه درمان است

  • تصویر کاربر صابری شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 503 مشاهده پرسش
    سلام و با احترام
    مردی ۶۲ ساله هستم دیابت نوع ۲ دارم و مصرف دخانیات نداشته و ندارم.وزن بنده ۶۸ کیلوگرم است .به مدت ۲ ماه هست که سه رگ اصلی قلب را استنت قرار دادند هنگام را رفتن ناحیه ی سینه ام سنگین شده و نفسم حبس شده و دم و بازدم برایم سنگین شده است.لطفا راهنمایی بفرمائید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که در حین تعبیه استنت ها شاخه های جانبی دچار مشکل نشده باشند نیاز به اقدام خاصی ندارید و در غیر این صورت نیاز به استفاده از قرص های نیتروکانتین و یا اضافه کردن دوز آن دارید

  • تصویر کاربر رازق چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 511 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    مادرم ۷۳ ساله ،دیابتیک و بیماری عروق کرونر دارند و استنت هم دارند.چاق هستند و اخیرا در اکو،تنگی شدید میترال دارند.انسولین مصرف میکنند و به علت حمله اخیر ،آسپیرین و پلاویکس مصرف میکنند؛آیا برای درمان تنگی دریچه میترال که باید آنژیوپلاستی بشود و بالون زده شود ،از کی آسپیرین و پلاویکس باید قطع شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد تصمیم گیری برای انتخاب مناسب بالون یا جراحی نیاز به انجام اکوی مری دارند اگر شرایط تایید کننده مناسب بودن برای بالن زدن باشند نیاز به قطع آسپرین و پلاویکس نیست

  • تصویر کاربر عبداللهی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان سوال بنده این است اولا کسی که استنت واسه قلبش می گذارند با کسی که استنت ندارد از نظر طول مدت عمر چه تفاوتی دارد ایا عمر این فرد استنت گذاشته کم میشود دوم ایا داروهای مصرفی برای اسنتنت گذاشته ودارد مصرف میکن برای میل جنسی ویا گوارش وسایر اعضای ان شخص تاثیر منفی می گذارد وسوم اینکه ایا اگر استنت دوباره گرفت میشه عوش کرد ویک استنت دیگه جایگزینش کرد ممنون میشم به هر سه سوالم پاسخ بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در شرایط یکسان مثلاً کسر جهشی یکسان طول عمر در فرد دارنده و فاقد استنت یکسان است
      عوارض داروهای بیماران قلبی از جمله دارندگان استنت میتواند ناتوانی جنسی و مشکلات گوارشی باشد
      احتمال گرفتگی مجدد استنت وجود دارد که در صورت بروز باید بر حسب جنس و محل استنت و گرفتگی آن تصمیم گرفت

  • تصویر کاربر جبی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دوماه پیش برای یک رگ اصلی lad استنت گذاشتم ویک هفته پیش نیز برای یک رگ دیگه یعنی Lcdاستنت گذاشتندوالان دارم قرصهای پلاویکس 75 ااس آ80وپلی پل درکانتین 2.6وکنکور 5مصرف می کنم وپیش دکتر میرم می فرمایند شما این قرصها را بجز پلاویکس تا اخر عمر باید مصرف کنید درصورتیکه داداشم استنت گذاشته ولی فقط اسپرین با قرص لوارستات مصرف میکنه میشه برایم بفرمائید واسه من چرا اینطور ی می فرمایند وضما به من می گوید ته رگ دوم که استنت گذاشته حدودا 50درصد گرفتگی دارد خواهش می کنم راهنمایم کنی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما نیاز به مصرف دائم العمر آسپرین، استاتین و کاپتوپریل یا لوزارتان دارید و سایر داروها تابع شرایط دیگر شما و زمان است. عدم مصرف این داروها در برادر شما دلیلی مبنی بر درست بودن آن نیست

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام، من32سالمه قلبم رو فنر گذاشتم، غذای بی نمک و کم چربی یا بدون چربی میخورم، خواستم بپرسم من تا کی باید کلا غذای بی نمک بخورم و اینکه من قبل از عمل قلب همیشه فشارم پایین بود،این بی نمک خوردن تا همیشه باید ادامه پیدا کنه،؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت عدم ابتلا به نارسایی قلبی و فشار خون بالا نیازی به رعایت رژیم کم نمک نیست

درحال دریافت اطلاعات