آیا درد بعد از استنت گذاری طبیعی است؟

چند وقت پیش به علت گرفتگی عروق قلب، برای من فنر قرار دادند. اما یک هفته بعد دچار درد قفسه سینه شدم. آیا درد بعد از استنت گذاری طبیعی است؟

درد قفسه ی سینه بعد از استنت گذاری از رایج ترین سوالات کاربران سایت است و به همین علت دکتر یزدانخواه راهنمای زیر را برای کاربران گرامی ارائه کرده اند.

زمانی استنت قرار داده می شود که شریان ها بسیار تنگ شده  و رسیدن جریان خون به عضله ی قلب محدود شده باشد. استنت معمولا علائم آنژین را بهبود خواهد داد، اما ممکن است به سمت شریان های دیگر حرکت کند.

“برای این که استنت مستقر شود، مدتی طول می کشد”

این موضوع به اندازه ای جدی نیست که نیازمند استنت گذاری دیگری باشید، با این حال شما ممکن است همچنان علایم درد قفسه سینه را داشته باشید.

قرص هایی که روزانه مصرف می کنید باید اکثر علائم شما را تحت کنترل قرار دهند؛ اما برای هرگونه عود مجدد، ممکن است نیاز باشد از اسپری GTN به صورت زیرزبانی استفاده کنید.

همیشه به یاد داشته باشید اگر استراحت و استفاده از اسپری زیرزبانی در هنگام درد بعد از استنت گذاری موثر نباشد، حتما باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

پس احتمال دارد که احساس ناراحتی شما به دلیل این باشد که استنت برای مستقر شدن دقیق، نیاز به زمان دارد. این موضوع تا حدودی طبیعی است، اما در صورت داشتن درد بعد از استنت گذاری یک وقت ویزیت با پزشک قلب بگیرید تا شرایط و داروهای مصرفی شما را مجددا بررسی کند.

استنت گذاری چیست؟

استنت گذاری هم زمان با آنژیوپلاستی انجام می شود. معمولا پس از باز کردن گرفتگی رگ به کمک بالن عروق قلب، برای پیشگیری از گرفتگی مجدد، یک لوله تور مانند بسیار کوچک به نام استنت (وسیله ای پزشکی با خاصیت ضد رسوب شبیه به فنر) به صورت دائمی در رگ مسدود شده، قرار داده می شود تا از تنگ شدن مجدد رگ جلوگیری کند.

بر اساس تشخیص پزشک، ممکن است بیمار به بیش از یک استنت نیاز داشته باشد. مشکل رایج بیماران، درد قفسه ی سینه بعد از استنت گذاری است که بالاتر به درمان آن اشاره کردیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مراقبت بعد از استنت گذاری را مطالعه کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ahmad شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون بابت پاسخ به سوال بنده.سوالم الان اینه اقای دکتر همونطور که میدونید گفتم یکی از رگ هاش همچنان 95%بسته مونده. این رگ باید باز بشه یا همون یکی که استنت گذاشتیم کافیه. عوارض باز کردن بیشتر از بسته بودن رگ نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      بستگی به این دارد که رگ باقی مانده به لحاظ تکنیکی و سایز قطرو محدوده ای که توسط این رگ خون رسانی می‌شود ارزش باز کردن دارد یا خیر در صورتی که جواب مثبت است بله در اولین فرصت به علت وجود درد اقدام به تعبیه استنت در رگ باقیمانده کنید و در غیر این صورت نیاز به تغییر دوز داروها دارند
  • تصویر کاربر Ahmad جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر معذرت میخواهم مادرم عمل استنت انجام دادن حالا بین دو کتفشون اکثر موقع ها درد دارن.متاسفانه بدلیل وجود کرونا نمیتونن برن دکتر. دکتر خودشونم در دسترس نیستن. این درد ها عادیه؟تقریبا دو ماهه انجام دادن. ولی هنوز یکی ازرگ هاشون گرفتگی داره باقی مونده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که این دردها نظیر دردهای قبل از استنت گذاری باشد و یا با فعالیت تشدید شود می تواند ناشی از گرفتگی عروق باشد و رگ دیگر نیز باید باز شود و در غیر این صورت ممکن است ناشی از عوامل دیگری که ایجاد درد سینه میکنند نظیر علل گوارشی و یا اسکلتی عضلانی و یا ریوی باشد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1131 مشاهده پرسش
    باسلام. 4 ماه قبل اسنتت گذاشتم و قرصهای پلاویکس ،آ اس آ ، متورال ، لوزاتن25 ، نیتروگلیسرین و آتورواستاتین مصرف می کنم. آیا می تونم دندان عقل که درد می کنه رو بکشم؟ در صورت مثبت بودن ، دندانپزشک چه آمپول بی حسی رو باید تزریق کنه.
    اگه جواب منفی است چه راهکاری وجود داره
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله کشیدن‌دندان بلامانع است و باید از آمپول بی حسی فاقد اپی نفرین باید استفاده شود

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشی من 24سالمه الان شیش ماه که تنگی نفس دارم رفتم دکتر نوار قلب هم گرفتم گفت سالمی ولی من الان تنگی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً از نظر بیماری های ریوی ایجاد کننده تنگی نفس نیز بررسی شوید

  • تصویر کاربر حبيب شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمتون اقاي دكتر من هشت ماه پيش فنر قلب گذاشتم
    وبعد از فنر دچار استرس و اصطراب دارم و الپرازم و فولكستين ٢٠مصرف ميكنم و كاهي بيشتر وقتها سمت چپم درد ميكنه بارها به پزشك قلب مراجعه كردم و كلي ازمايش دادم ولي باز بعد از مدتي درد ميادش سراغم خواهش ميكنم راهنمايي كنيد خسته شدم بخدا انقدر دكتر قلب عوض كردم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که بررسی‌های به عمل آمده پس از تعبیه استنت جهت وجود ایسکمی قلب و یا گرفتگی مجدد استنت موارد فوق را رد کرده باشد جای نگرانی نیست و در صورت عدم انجام تست های مورد اشاره نیاز به بررسی از این نظر دارید

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید. من حدود 7ماه پیش درد قفسه سینه داشتم با مراجعه به بیمارستان اورژانسی انژیو شدم وگفتن رگ اصلی قلب گرفته بوده وفنر گذاشتن از روز عمل تا الان 7ماه که همیشه درد دارم سمت چپ سینه نرمال همیشه هست گاهی اوقات مثلا هر دوهفته درد های شدیدی میاد سراغم که با راه رفتن میتونم تحمل کنم حدود 3ساعت طول میکشه نمیدونم این دردها مال چیست کی دست از سرم برمیداره خواهش میکنم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که از نظر بیماری‌های گوارشی نظیر ریفلاکس‌ مری نیز بررسی شوید

  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من ۳ماه قبل آنژیو گرافی کرده و یک فنر گذاشتن تا حالا هم هیچ دردی نداشته ولی الان میگه حدود یه هفته هر روز دو سه بار قلبم به مدت دو سه ثانیه درد میکنه و ول میکنه
    آقای دکتر لطفا نظرتون رو بگید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ماهیت این درد منشاء قلبی ندارد و جای نگرانی از بابت بیماری‌های قلبی نیست

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی مدت 18روز است فنر گذاشتند ولی بعضی وقتعا احساس درد در یک نقطه از سمت چپ سینه میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درد سینه تا این مدت میتواند تا حدودی طبیعی باشد

  • تصویر کاربر M.b دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر، مادر من دوسال پیش به دلیل گرفتگی رگ اصلی آنژیوگرافی شد و یک ماه پیش به دلیل تنگی مجدد همان رگ اصلی دوباره آنژیوگرافی شدن البته دکتر گفتن فنر قلبشون تو رگ حرکت کرده و بار دوم درمان شد الان مدتی که دچار درد پشت و یه کم قفسه سینه هستن و احساس تنگی نفس که قبلا داشتن رو الان ندارن و ده روز بعد از آنژیوگرافی به دکتر مراجعه کردیم گفت برا مدتی طبیعی است ولی هنوز خوب نشده بنظرتون مشکل چی میتونه باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که از بار دوم بیش از سه ماه گذشته است نیاز به آنژیوگرافی مجدد دارند و در غیر این صورت جای نگرانی نیست
      توجه داشته باشید که ایشان نیاز به مصرف پنتوپرازول نیز دارند

  • تصویر کاربر حسبن دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام
    47 سال سن دارم و از یکی دو سال قبل احساس درد و فشار در بالای قفسه سینه چپ داشتم. حدود 2 ماه قبل بدلیل گرفتگی کرونر دچار ام آی و در نتیجه استنت گذاری شدم. اکنون نیز همان دردهای قبلی به سراغم آمده و با وجود اینکه داروهای بعد از استنت مصرف می کنم. آیا این درد منشأ قلبی دارد؟ برای تشخیص دقیق علت درد چه بکنم؟ ممنون از پاسخ جامع شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای پاسخگویی دقیق به سوال شما نیاز به رویت سی دی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی شما دارم

درحال دریافت اطلاعات